Українська мова. М-18. 16 квітня 2020р.
П\П
|
ТЕМА УРОКУ
|
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
|
ТЕРМІН ВИКОНАННЯ
|
ПРИМІТКИ
| |
1.
|
|
Опрацювати параграф 50
ст. 177-180
Визначення записати в зошиті(ст.177-180)
. Письмово виконати: вправа 5 ст. 179(тести); Культура слова А (письмово в зошит) ст.180
Вправа 7 письмово ст.180 Виконані вправи надіслати на електрону пошту kisskac2107@gmail.com
.Завдання виконується в окремому зошиті(під час карантину ведеться окремий зошит).
|
16.04.-20.04
|
1. 11-klas-ukrajinska-mova-avramenko-2019 (посилання на підру
|
Виконані вправи надіслати на електрону пошту kisskac2107@gmail.com
Словотвір — розділ науки про мову, що вивчає будову слів та способи їх творення. Творення похідни5х (нових) слів — одне з найважливіших джерел збагачення словникового складу мови.
Словотворчі засоби впливають на стилістичну маркованість слів і вживання в тому чи іншому стилі мовлення.
Найголовніша роль у стилістичному забарвленні слів належить суфіксам і префіксам, які впливають на значення новоутвореного слова, надають слову
певного стилістично-емоційного оцінного забарвлення.
Словотвірні норми — це правила утворення слів за словотвірними моделями.
Порушення словотвірної норми спричиняє словотвірну помилку.
Порівняйте:
Неправильно
привичка
похожий
оправдати
провіріти
компостирувати
купляти
продавщиця
парковка
Правильно
звичка
схожий
виправдати
перевіріти
компостувати
купувати
продавчиня
паркування
Використання в тексті певного стилю сло5ва невластивої стилеві будови є стилістичною помилкою.
У науковому, діловому, публіцистичному стилях уживаються слова, утво-
рені за допомогою таких суфіксів:
-от-, -ість-, -изм-(-ізм-), -ств-, -цтв- та ін. (слова з абстрактним значенням):
висота, швидкість, патріотизм, організм, громадянство, будів ництво;
-нн(я), -тт(я), -анн-, -енн-(-єнн-) (віддієслівні іменники): замовлення, буття, демонстрування, залучення, засвоєння;
-альн-(-яльн-), -арн-(-ярн-), -ичн-(-ічн-, -їчн-), -ист-, -ат-, -уват- (наукові терміни): соціальний, молекулярний, історичний, хімічний, ефіристий, пер-
натий, сіркуватий;
-ник-, -щик-, -чик-, -льник-, -тель-, -ист-(-іст-) (назви осіб): замовник, велогонщик, мислитель, цінитель, сценарист, програміст.
У текстах художнього та розмовного стилів уживаються слова, утворені суфіксами:
-ок-, -очок-, -ечок-, -еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк- (зі значенням здрібнілості, пестливості): синок, листочок, пучечок, біленький, ріднесенький, тонісінький;
-ищ-, -иськ-, -ик-, -юк-, -чук-, -юг(а) (зі значенням збільшеності, згрубілості):
вовчище, ведмедисько, козарлюга;
-ак-, -як-, -яг-, -юг- (зі значенням зневажливості): писака, коняка, скромняга,ледацюга;
-юх-, -ил-, -ал- (із виявленням оцінки, характеристики): упертюх, бурмило,базікало.
Стилістична виразність префіксів залежить від тих значень, яких набувають новоутворені слова. Наприклад, префікс на-, повторюючись у словах, не тільки вказує на завершеність дії, а й підсилює емоційність виразу:
Набачився
ланів зелених, золотих, набачився, надихався, напився (Олександр Олесь).
Відтінку урочистості надають словам застарілі префікси па-, пра-, уз-: паросток, прадавній, узлісся.
Книжного забарвлення надають словам запозичені префікси анти-, архі-,екстра-, контр-, псевдо-, ультра-:
Війна — це завжди антикультура, анти-
духовність (А. Жикол). Бачив будівника в житті і псевдобудівника... (О. Гончар).
У художньому та публіцистичному стилях емоційно-експресивних відтінків надають словам іншомовні префікси гіпер-, архі-, ультра-:
Застосування мультимедійних технологій може зробити урок ультрасучасним (З газети).
Коментарі
Дописати коментар