ПМ - 19 Українська мова 7 квітня 2020 р.

Українська мова. ПМ-19. 7 квітня 2020р.


П\П
ТЕМА УРОКУ
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
ТЕРМІН ВИКОНАННЯ
ПРИМІТКИ
1.

Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки.
Правила ведення суперечки

  Українська мова Авраменко 10 кл.
Опрацювати параграф 59 -60
ст. 184-190.
Визначення зі сторінок 184-185 виписати в зошит, вивчити. Вправа 4 (усно опрацювати)Письмово виконати вправу 6. Обрати одну з тем і створити до неї власний виступ.(використовуючи аргументи, приклади). Дотримуйтесь нижче наведених правил!

Завдання 6 надіслати на ел.пошту kisskac2107@gmail.com
Завдання є обов язковим до виконання!
.Завдання виконується в окремому зошиті(під час карантину ведеться окремий зошит)


07.04.-10.04

1.10-klas-ukrajinska-mova-avramenko-2018(посилання на підручник)
Суперечку як вид комунікації вперше почали досліджувати давньогрецькі філософи. Учення про правила ведення суперечок називають еристикою.
Суперечка як вид комунікації
Суперечка — процес обміну протилежними думками. Цей вид комунікації передбачає зіткнення думок або позицій. Якщо такого зіткнення немає, то це вже інша форма комуні­кації: промова, лекція, проповідь та ін. Супере́чка — це процес пошуку істини, аргументо­ване відстоювання свого погляду на ту чи іншу проблему й спростування протилежних думок.
Учасниками суперечки є пропонент та опонент.
Пропонент — той, хто ініціює обговорення, підтримує й аргументує тезу в дебатах.
Без пропонента не може бути суперечки, адже спірні питання має хтось сформулювати й поставити на обговорення.
Опонент — той, хто заперечує, піддає сумніву істинність або слушність тези, яку висунув пропонент. Опонентом може бути як одна людина, так і колектив зі своїми пере­конаннями, позицією щодо питання, яке обговорюють.
Приводом для суперечки може бути лише неоднозначне за своєю істинністю питання. Ніхто не буде сперечатися з твердженням: «Земля крутиться навколо Сонця» або: «Київ розташований по обидва береги Дніпра». А питання «Доля людини залежить тільки від неї самої» є приводом для суперечки, тому що в кожної людини може бути своя правда, яку вона намагатиметься відстояти.
Різновиди суперечок
У стані суперечки люди переслідують певну мету, тому розрізняють такі види суперечок:
  • суперечка заради істини;
  • суперечка заради переконання;
  • суперечка заради перемоги;
  • суперечка заради суперечки;
  • внутрішня суперечка.
Залежно від мети й засобів суперечки поділяють на такі різновиди: дискусія, диспут і полеміка.
Диску́сія — обговорення різними людьми певного суперечливого чи складного пи­тання з метою спільного пошуку істини, вирішення проблеми, досягнення згоди між учасниками суперечки.
Ди́спут — вид публічної суперечки, предметом якої є наукове або суспільно важли­ве питання. На відміну від дискусії, диспут не тільки з’ясовує підстави, а й виявляє позиції учасників суперечки. Формами диспуту можуть бути обговорення дисертації, публічний захист тез тощо.
Поле́міка — різновид суперечки, метою якої є не досягнення згоди, а перемога над супротивником, утвердження власного погляду. Засоби, які використовують у полеміці, не настільки нейтральні, щоб із ними погоджувалися всі учасники. Якщо в дискусії по­трібно використовувати лише ті засоби, які визнає й протилежна сторона, то в полеміці кожен вибирає їх сам.
Правила ведення суперечки
1. Починайте заперечувати тільки тоді, коли ви впевнені, що думка співрозмовника справді суперечить вашій.
2. Спочатку наводьте сильні аргументи (докази), а слабкі залишіть на потім.
3. Посилайтеся на авторитети, яких визнає ваш опонент.
4. Спростовуйте думку опонента фактами.

5. Наголошуйте на хибності аргументів опонента, якщо висновки, що з них виплива­ють, не відповідають дійсності.

6. Не наполягайте на запереченні доказів опонента, якщо вони ясні й очевидні.
7. Стежте, щоб у ваших міркуваннях не було логічних помилок.
8. Під час суперечки намагайтеся переконати опонента, а не вразити його, пам’ятаючи, що повага до чужих переконань — ознака врівноваженої, розумної особистості.
9. Зберігайте спокій під час суперечки. Роздратованість є ознакою слабкості людини. Отже, працюйте над умінням опановувати себе в складних ситуаціях.
10. Правильно вибирайте тон розмови. Ваша інтонація під час суперечки може бути рі­шучою, упевненою, м’якою або навіть ніжною, але ніяк не грубою. Не можна підвищувати тон чи кричати.
11. Якщо в процесі виступу опонента вам треба щось уточнити, перервіть його промову, але зробіть це правильно: спочатку попросіть вибачення, потім поставте своє запитання чи озвучте свої докази, після чого нагадайте опонентові, про що він говорив перед тим, як ви його перебили.
12. Під час суперечки не переходьте на особистості, оскільки це вже буде не полеміка двох цивілізованих людей, а примітивна сварка.
13. Якщо в ході суперечки було доведено вашу правоту, поводьте себе гідно: не демон­струйте радість від перемоги, не дратуйте опонента фразами: «А я ж казав, що ви не праві!» або: «Я ж казала, що ви помиляєтеся!»










Коментарі

  1. В 6 вправі потрібно тільки на один з видів суперечок написати виступ, чи на всі три види?

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар