Тема : Поема *«Мойсей» – один із вершинних творів
І.Франка. Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її
провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті.
Домашнє завдання:
1. Прочитати поему, в конспекті короткий зміст.
2. Схарактеризувати головних героїв.
Мойсей Франко Іван (посилання на текст твору)
Історична довідка з
«Біблейської енциклопедії»
Народився Мойсей приблизно за 1575 років до Христа в сім’ї Аврама. Під
час побиття дітей мати у кошику пустила його водою, бо знала, що за течією
купається донька фараона. Освіту і виховання, досвід воєначальника отримав при
єгипетському фараоні. Вперше задумався про важку долю євреїв у сорокарічному
віці. Рятуючи іудея, вбив єгиптянина. Переховувався 40 років у свого тестя,
який був священиком. Першим провидінням став терновий кущ біля гори Хорив.
Господь назвав себе Єговою (Сущим). Дива Господа — палиця стала змією, рука
хворою на проказу. Помічником проголошено Аарона, брата Мойсея. Кари Бога
єгиптянам за небажання відпустити євреїв: сарана, жаби, смерть немовлят. Шлях
лежав через Аравійську пустелю, яку мали подолати 600 000 чоловіків з майном.
Мойсей своїми молитвами рятував людей від спраги, голоду і нападників. Поблизу
гори Сінай євреї вперше почули 10 Божих заповідей і настанови щодо церковного і
громадського устрою. Замість поклоніння Богу, іудеї почали поклонятися золотому
бику, якого розтрощив Мойсей, перед цим побивши скрижалі із заповідями. Чотири
рази піднімався Мойсей на Сінай і перед кожним сходженням на гору постився по
40 днів. Так пройшло два роки. Зухвалість іудеїв постійно давала себе взнаки:
надмірність у їжі (переїдання перепілками), ігнорування манни, протести під
проводом Аарона і Датана, небажання воювати за землю обітовану. Через це євреї
були покарані Господом і приречені на 40-річне блукання пустелею (померли всі,
кому було за двадцять, крім Ісуса Навина та Халева). За те, що Мойсей і Аарон
не завжди слухали Єгову, отримали покарання — померти поза землею обітованою.
Помер Мойсей у 120-літньому віці на горі Нево, побачивши здалеку мету свого
життя.
У нотатках до поеми «Мойсей» часто згадується епізод про те, як Іван
Якович 1904 року відвідав Італію й познайомився з роботами її найгеніальніших
митців. Особливо вразив поета шедевр Мікеланджело — скульптора старозавітного
пророка Мойсея. Дослідники вважають, що саме це дало поштовх до написання
поеми. Інші говорять, що образ біблійного пророка Мойсея виник у художній уяві
письменника задовго до 1905 року, формувався поетапно. Так, М. Зеров вважав
поему «героїчним звінчанням життєвого діла Франкового, його поетичним
подвигом», а О. Бі-лецький дійшов висновку, що Франків «Мойсей» став підсумком
цілого життя та діяльності, своєрідним «заповітом українському народові».
Тому образ Мойсея асоціюється із самим поетом. І. Франко усвідомлював
свою місію, вірив, що живе недаремно, що народ сприйме його науку. «Ви мені тут
приписуєте в моїй скромній літературній і громадській праці щось такого
надзвичайного, а я всього-на-всього був слугою свого народу, вірніше мовити,
його пастухом і, як Мойсей, сорок років виводив свій народ з пустелі, з темряви
і злиднів на широку, свідому, світову щасливу дорогу…»,— писав він у відповідь
на привітальний лист до сорокарічного ювілею творчої діяльності.
Складіть
порівняльну таблицю образів Мойсея біблійного, Мойсея — героя твору та самого
автора.
Мойсей у Біблії |
Мойсей у поемі |
І. Франко |
|
Задумався про тяжку долю
євреїв у сорокарічному віці. Рятуючи іудея, вбив єгиптянина. Переховувався 40
років. Повів народ, своїми молитвами рятував від спраги, голоду й нападників.
Доніс до людей 10 Божих заповідей. За свою зневіру покараний тим, що,
дійшовши до мети, так і не потрапив до омріяного краю |
Вів
народ у країну обітовану, зносячи з усіма труднощі шляху. Навчав, доносив
Божі заповіді. Зневірений народ вигнав його й побив. Мойсей зневірився,
втратив твердість духу. Тому, довівши народ до мети, сам не ступив на землю
обіцяну |
Полум’яною
поезією, невтомною громадською та літературною діяльністю кликав народ до
духовного й національного відродження, до волі, освіти, науки, до збереження
сили духу |
|
Cпільне |
|||
Вожді, пророки, поводирі, які
вказують народові духовні орієнтири. Проходять через випробування, зневіру.
Щасливе майбутнє народу тільки передбачають |
Коментарі
Дописати коментар