Готуючись до виступу, оратор має бути готовим до встановлення
з аудиторією контакту. Трапляється, що слухачі налаштовані байдуже,
недовірливо, навіть недоброзичливо. Щоб привернути увагу аудиторії, «завоювати»
її, досвідчені оратори застосовують такий прийом, як «чіпляючий гачок» — так
назвав його відомий російський адвокат А. Коні. «Увага кожного (дитини, неука,
інтелігента і навіть вченого),— писав цей видатний оратор,— може бути викликана
чимось простим, цікавим і близьким до того, що цей кожен відчував і переживав».
Це може бути розповідь про несподівану подію, якусь дивовижу, парадокс,
звернення до аудиторії із несподіваним для неї запитанням тощо.
Іншим прийомом поступового встановлення контакту з аудиторією є зосередження
уваги оратора на доброзичливому обличчі одного із слухачів. Протягом
недовгого часу звертаючись до нього, ніби він є єдиним, як правило, вдається
зосередитись і заволодіти увагою залу.
Для підтримання контакту оратор має вдивлятися в обличчя слухачів:
це дає йому можливість вчасно помітити послаблення уваги.
Якщо оратор відчув, що слухачі стомилися, він може вдатися до прийому емоційної
розрядки — запропонувати вгадати, кому належить певний вислів, пожартувати,
розповісти анекдот тощо. Після такої «передишки» досвідчений оратор
якнайчастіше переходить до найважливішої частини виступу.
Мета усіх названих прийомів
— викликати або зберегти інтерес аудиторії. Проте для встановлення міцного
контакту зі слухачами застосування лише їх недостатньо.
Як було зазначено, виступ оратора є монологом особливого типу— монологом,
зверненим до конкретних адресатів, діалогічним монологом. Взаємодію оратора і
слухачів упродовж усього виступу забезпечує така прихована форма діалогу,
присутня вже в самій структурі виступу. Саме вона допомагає досягнути ефекту
співпереживання.
Крім прихованого діалогу, у процесі виступу оратор може вдатися до діалогу відвертого: звернутися до аудиторії із запитаннями та дати відповіді на запитання слухачів.
Контакт з аудиторією можна зміцнити застосуванням таких засобів, як вживання
займенників І та II особи (напр.: Вам відомо, що... Я зроблю спробу
пояснити... Безперечно, вас непокоїть... Я спробую вас заспокоїти... Ми
переживаємо з приводу... Нас турбує..), дієслів у формі І та II особи
наказового способу (напр.: Міркуймо разом! Спробуймо розібратися! Звернімо
увагу... Замислімось... Відразу зауважимо... Скажемо відверто...
Конкретизуймо... Відзначте собі... Зверніть увагу... Занотуйте... Виправте,
якщо я помиляюсь), звертання до слухачів (напр.: шановне панство,
шановні опоненти, любі друзі, колеги), риторичні запитання.
Промовець має бездоганно володіти орфоепічними нормами — правильно
вимовляти звуки та робити наголос у словах.
Темп — це швидкість вимовляння звуків, складів за певний проміжок часу
(наприклад, за хвилину).
На думку дослідників, оптимальною умовою доступності сприйняття
мовлення є середній темп —приблизно 100—120 слів за хвилину. Найбільш
важливі думки необхідно висловлювати в дещо уповільненому темпі, часом удаючись
до їх повторення. Другорядну інформацію цілком можливо подавати у пришвидшеному
темпі.
Важливою є гучність мовлення оратора. Якщо він говорить тихо,
його не почують, надто голосне виголошення промови зазвичай викликає у слухачів
роздратування. За висотою голос може бути низьким, високим та середнім — це
залежить від його природи. Головне, щоб промовець говорив природнім голосом.
Інтонація — засіб усного мовлення, що полягає у вираженні його мелодики,
гучності, темпу, наголосів і пауз. Антиподом багатого інтонаціями мовлення є
його монотонність.
За допомогою інтонації можна передавати найрізноманітніші почуття й
переживання. Таким чином, основні
особливості голосу промовця можна перелічити у вигляді плану:
Особливості
голосу оратора
1. Дикція (ясна, чітка, правильна вимова звуків).
2. Темп мовлення.
3. Гучність мовлення.
4. Висота голосу.
5. Емоційність голосу (вміння виразити голосом почуття й переживання).
Виконання вправ на закріплення вивченого.
Коментарі
Дописати коментар