Тема: Лексична помилка. |
ПОРУШЕННЯ ЛЕКСИЧНИХ НОРМ ЛІТЕРАТУРНОЇ МОВИ
(ЛЕКСИЧНІ ПОМИЛКИ)
У науковій літературі до групи лексичних помилок відносять недоліки мовлення, пов’язані з використанням слів і фразеологічних зворотів, які не відповідають нормам літературної мови.
Види лексичних помилок | Приклади |
Уживання слів у невластивому їм лексичному значенні | Задати (замість поставити) запитання, вірне (замість правильне) рішення, отримати (замість здобути) освіту, я рахую, що… (замість вважаю) |
Порушення лексичної сполучуваності слів | Табун (замість зграя) вовків, одягти (замість узути) черевики |
Невдалий добір синонімів, у тому числі контекстуальних | Знаючи відповідь, учні піднімали, здіймали, вивищували руки. |
Уживання спільнокореневих слів поряд (тавтологія) | Передовсім забезпечили безпеку. Письменник написав повість. |
Уживання близьких за значенням, хоч і різних за звучанням слів, одне з яких зайве | Вільна вакансія, прейскурант цін, своя власна думка |
Сплутування різних за значенням, але близьких за звучанням слів (паронімів) | Доповідь змістова (замість змістовна), численні (не чисельні) виступи на зборах |
Уживання слів, невластивих літературній мові (немотивованих діалектизмів, росіянізмів) | Проведено слідуючі (замість такі) міро- приємства (замість заходи). Ідіть борше (замість швидше), бо спізнитесь |
Перекручення фразеологізмів, змішування елементів двох фразеологізмів | Врода дівчини кидається у вічі (замість впадає в око). Сізіфове рішення (замість Соломонове рішення і сізіфова праця) |
До
типових лексичних вад відносять такі:
ü
стилістично немотивована тавтологія
– повтор слова, спільнокореневих слів
в одному або сусідніх реченнях: Школярам доручили прибрати шкільний
двір;
ü стилістично
немотивований плеоназм – дублювання значення у двох словах: Кожному гостеві нашого закладу подарували пам’ятний сувенір;
ü уживання
слів у невластивому значенні: Молоко дуже
корисливе для дитячого організму; Я рахую, що …, вірні
рішення; задати запитання;
ü уживання
слів, не властивих літературній українській мові: Треба приймати участь у різних міроприємствах;
ü некоректне
вживання фразеологізмів: Я і природа – це
дві сторони медальйона;
ü уживання
слів, не властивих зображуваній епосі: Солдати
князя Ігоря були відважними;
ü
вживання
росіянізмів: вкусний (смачний), получається (виходить), сутка (доба), стоїти
(коштувати).
86. Прочитайте. Укажіть допущені лексичні помилки, витлумачте, у чому кожна з них полягає. За потреби скористайтеся таблицею.
Не мішайте виступаючому! Не ведіть себе нетактично, не проявляйте недостатків у вашому вихованні! Задавати запитання будете потім, вони не представляють інтересу для всіх, хто приймає участь у зборах. По-любому, можна послати на сцену записку. Другими словами, не відволікайте час! Не спричиняйте до себе негативного відношення! Ведіть себе пристойно! Слідуючий оратор уже жде свого часу! (З Інтернету)
ПІДКАЗКА
Неправильно | Правильно |
нетактична поведінка | нетактовна поведінка |
проявляти недостатки | виявляти недоліки |
представляти інтерес | становити інтерес |
приймати участь | брати (узяти) участь |
мішати комусь | заважати, перешкоджати комусь |
другими словами | інакше кажучи, отже |
по-любому | у будь-якому разі (випадку) |
ведіть себе | поводьтеся |
негативне відношення | негативне ставлення (до когось) |
• Які з виправлених вами помилок пов'язані з уживанням просторічних слів? росіянізмів?
Перепишіть, вибираючи з дужок потрібне слово.
(Наступив, прийшов) час кожному з нас (вибирати, обирати) (учбовий, навчальний) заклад для продовження (навчання, освіти). (Заміри, наміри) багатьох учнів нашого класу (збігаються, співпадають): вони хочуть отримати (такі, слідуючі) професії: юриста, економіста, дипломата. Але між нашими побажаннями та зацікавленнями держави (з’являються, існують) протиріччя: на ринку праці таких спеціалістів (перебор, надмір). Нічого (не поробиш, не вдієш): треба (познайомитися, ознайомитися) з різними професіями й (вибрати, обрати) ту, яка потрібна людям.
• Скориставшись таблицею, класифікуйте виправлені вами помилки.
Коментарі
Дописати коментар