М - 21 Українська мова 8 жовтня 2021


Тема: Лексична помилка.

Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми




Домашнє завдання: 
1. Опрацювати лекцію, види лексичних помилок виписати у зошит.
2. 

ПОРУШЕННЯ ЛЕКСИЧНИХ НОРМ ЛІТЕРАТУРНОЇ МОВИ

(ЛЕКСИЧНІ ПОМИЛКИ)

 У науковій літературі до групи лексичних помилок відносять недоліки мовлення, пов’язані з використанням слів і фразеологічних зворотів, які не відповідають  нормам  літературної мови.

Види лексичних помилок

Приклади

Уживання слів у невластивому їм лексичному значенні

Задати (замість поставити) запитання, вірне (замість правильне) рішення, отримати (замість здобути) освіту, я рахую, що… (замість вважаю)

Порушення лексичної сполучуваності слів

Табун (замість зграя) вовків, одягти (замість узути) черевики

Невдалий добір синонімів, у тому числі контекстуальних

Знаючи відповідь, учні піднімали, здіймали, вивищували руки.

Уживання спільнокореневих слів поряд (тавтологія)

Передовсім забезпечили безпеку. Письменник написав повість.

Уживання близьких за значенням, хоч і різних за звучанням слів, одне з яких зайве

Вільна вакансія, прейскурант цін, своя власна думка



Сплутування різних за значенням, але близьких за звучанням слів (паронімів)

Доповідь змістова (замість змістовна), численні (не чисельні) виступи на зборах

Уживання слів, невластивих літературній мові (немотивованих діалектизмів, росіянізмів)

Проведено слідуючі (замість такі) міро- приємства (замість заходи). Ідіть борше (замість швидше), бо спізнитесь

Перекручення фразеологізмів, змішування елементів двох фразеологізмів

Врода дівчини кидається у вічі (замість впадає в око). Сізіфове рішення (замість Соломонове рішення і сізіфова праця)

  

До типових  лексичних вад відносять такі:

ü  стилістично немотивована тавтологія повтор слова, спільнокореневих слів в одному або сусідніх реченнях:  Школярам доручили прибрати шкільний двір;

ü  стилістично немотивований плеоназм  дублювання  значення у двох словах: Кожному гостеві нашого закладу подарували пам’ятний сувенір; 

ü  уживання слів у невластивому значенні: Молоко дуже корисливе для дитячого організму; Я рахую, що …, вірні рішення; задати запитання;

ü  уживання слів, не властивих літературній українській мові: Треба приймати участь у різних міроприємствах;

ü  некоректне вживання фразеологізмів: Я і природа – це дві сторони медальйона;

ü  уживання слів, не властивих зображуваній епосі: Солдати князя Ігоря були відважними;

ü  вживання росіянізмів: вкусний (смачний), получається (виходить), сутка (доба), стоїти (коштувати).

86. Прочитайте. Укажіть допущені лексичні помилки, витлумачте, у чому кожна з них полягає. За потреби скористайтеся таблицею.

Не мішайте виступаючому! Не ведіть себе нетактично, не проявляйте недостатків у вашому вихованні! Задавати запитання будете потім, вони не представляють інтересу для всіх, хто приймає участь у зборах. По-любому, можна послати на сцену записку. Другими словами, не відволікайте час! Не спричиняйте до себе негативного відношення! Ведіть себе пристойно! Слідуючий оратор уже жде свого часу! (З Інтернету)

ПІДКАЗКА

Неправильно

Правильно

нетактична поведінка

нетактовна поведінка

проявляти недостатки

виявляти недоліки

представляти інтерес

становити інтерес


приймати участь

брати (узяти) участь

мішати комусь

заважати, перешкоджати комусь

другими словами

інакше кажучи, отже

по-любому

у будь-якому разі (випадку)

ведіть себе

поводьтеся

негативне відношення

негативне ставлення (до когось)

• Які з виправлених вами помилок пов'язані з уживанням просторічних слів? росіянізмів?

Перепишіть, вибираючи з дужок потрібне слово.

(Наступив, прийшов) час кожному з нас (вибирати, обирати) (учбовий, навчальний) заклад для продовження (навчання, освіти). (Заміри, наміри) багатьох учнів нашого класу (збігаються, співпадають): вони хочуть отримати (такі, слідуючі) професії: юриста, економіста, дипломата. Але між нашими побажаннями та зацікавленнями держави (з’являються, існують) протиріччя: на ринку праці таких спеціалістів (перебор, надмір). Нічого (не поробиш, не вдієш): треба (познайомитися, ознайомитися) з різними професіями й (вибрати, обрати) ту, яка потрібна людям.

• Скориставшись таблицею, класифікуйте виправлені вами помилки.

Коментарі