творів І.Франка. Проблематика твору:
історичний шлях нації, визначна
особистість як її провідник, пробудження
національної свідомості, історичної пам’яті.
Проблема народу та вождя —
загальнолюдська й споконвічна, як і проблема вибору. Народ, який хитається між
двома силами переживає глибоку драму. Тривалою неволею в людях була витравлена
ідея вільного, незалежного життя. Задоволення плотських потреб — така сутність
буття, позбавленого свободи й духовності. Але чи достатньою є для повнокровного
життя народу чиста ідея, що спирається лише на глибоку віру? Це та багато інших
питань ми розглянемо на сьогоднішньому уроці, глибше знайомлячись із вершинним
твором І. Франка «Мойсей».
Про поему І. Франка «Мойсей»
написано сотні літературознавчих розвідок, у яких досліджуються джерела
написання, аналізується твір у цілому та в деталях і нюансах, висловлюються
різні думки, трактування та погляди. Але всі сходяться в одному — це визначний,
епохальний твір. Особливо ж виділяють «Пролог» як духовний заповіт українському
народові.
Мойсей у Біблії |
Мойсей у поемі |
І. Франко |
|
Задумався
про тяжку долю євреїв у сорокарічному віці. Рятуючи іудея, вбив єгиптянина.
Переховувався 40 років. Повів народ, своїми молитвами рятував від спраги,
голоду й нападників. Доніс до людей 10 Божих заповідей. За свою зневіру
покараний тим, що, дійшовши до мети, так і не потрапив до омріяного краю |
Вів народ у країну обітовану, зносячи з усіма труднощі шляху. Навчав,
доносив Божі заповіді. Зневірений народ вигнав його й побив. Мойсей
зневірився, втратив твердість духу. Тому, довівши народ до мети, сам не
ступив на землю обіцяну |
Полум’яною поезією, невтомною громадською та літературною діяльністю
кликав народ до духовного й національного відродження, до волі, освіти, науки,
до збереження сили духу |
|
Cпільне |
|||
Вожді,
пророки, поводирі, які вказують народові духовні орієнтири. Проходять через
випробування, зневіру. Щасливе майбутнє народу тільки передбачають |
Чому так
важко було Мойсеєві реалізувати свою мету — привести народ до землі обітованої?
— Як
склалися стосунки Мойсея з гебреями на цьому важкому шляху?
— Чому
Мойсей називає народ «нетямучим», «рабами», «юрбою», «упертими», «наче
сліпими», адже саме заради цього народу він зрікся всього у житті?
— Хто такі
Авірон і Датан, яку роль вони відіграли в стосунках Мойсея з народом?
— У чому
основний конфлікт між Мойсеєм і «лихим демоном громади» Датаном?
—
Прокоментуйте промову Мойсея (IV розділ). Яка її основна думка? Яка риса Мойсея
виявляється в ній?
— Навіщо
Мойсей розповів казку про обрання короля серед дерев?
— Як ви
думаєте, чому саме терен погодився бути королем і до чого це його зобов’язує?
— Що
означають рядки з поеми:
О Ізраїлю, ти той посол,
І будущий цар світу!
Чом не тямиш посольства свого
І його заповіту?
—
Прокоментуйте діалог Мойсея й Азазеля — темного демона пустелі — з погляду
проблеми «вождь і народ». Назвіть якості Мойсея, що тут яскраво виявилися.
— Як
розуміти вислів Єгови: «Хто вас хлібом накормить, Той враз хлібом піде до гною;
Та хто духа накормить у вас, Той зіллється зі мною.»?
— Що відчув
народ, коли вождь залишив його? Чому?
— Яким люд
постає у прикінцевих епізодах із погляду проблеми «народ і вождь»?
— Зіставте
пролог і епілог, зробіть висновки.
Коментарі
Дописати коментар