ПМ - 21 Українська література 20 вересня 2022

  Потужне ліричне «Я» як символ нової людини; поєднання тенденцій символізму, неоромантизму, експресіонізму, імпресіонізму

Художнє відтворення національно-визвольного пробудження 

народу, уславлення борців за вільну Україну



Домашнє завдання:

1. Прочитати поезії, проаналізувати.Письмово)

2. ПАМ'ЯТИ ТРИДЦЯТИ вивчити і надіслати відео

СХЕМА АНАЛІЗУ ЛІРИЧНОГО ТВОРУ

1.     Жанр твору

2.     Провідний мотив твору (тема)

3.     Композиція (якщо поезія сюжетна)

4.     Тропи (художні засоби)

5.     Висновки (ідея поезії)

1. Жанр твору:

– гімн; дифірамб;  псалом; сонет; елегія; послання; романс; медитація; ліричний вірш;
– епіграма;  акровірш; тощо

Ліричні твори за ідейно-тематичною класифікацією поділяють на громадянську (патріотичну), філософську (медитативну), пейзажну, інтимну (любовну) лірику.

4. Тропи

Епітет – художнє означення, яке передає або виділяє одну прикмету, характерну рису, ознаку

предмета, особи, явища – „під сивою сосною”, „чорні брови”.
Метафора – слово, значення якого переноситься на найменування іншого предмета, зв’язаного за

рисами подібності – „приходить осінь”, „плачуть і моляться білі троянди”.
Метонімія – метонімічне зіставлення відбувається не за ознакою подібності, а за ознакою

суміжності, тобто незалежності до понять одного порядку – „зажурилась Україна” (тобто зажурились люди в Україні).
Синекдоха – різновид метонімії, у якій відбувається перенесення значення з цілого на його окрему

частку – „тут не ступала людська нога”.
Гіпербола – перебільшення явища, дії, предмета, яких-небудь ознак, властивостей, характеристик –

„де зіп’ялася вежа на котурн”.
Літота – надмірне применшення ознак описуваного предмета – „невелика шкода”.
Порівняння – словесний вираз, у якому уявлення про зображувальний предмет конкретизується

шляхом зіставлення його з іншим предметом:

а) просте – „життя зникає, як ріка Почайна”; 
б) поширене – „Ти тихо йдеш – так ходять скрипалі; не сколихнувши музику словами...”
Алюзія – проведення культорологічних паралелей: застосування образу з відомого твору,

історичного факту тощо – „І прадід мій ходив, як Ной після потопу.”

 («Пам’яті тридцяти», «Одчиняйте двері…»).


В поколіннях

Я озвуся, -

Не згорю

І не загасну, -

Мов огні електробуду…

І в майбутню

Пору ясну

В пісні знов явлюся.

Й буду –

В людях жити буду

Так П.Тичина писав, вірячи «в майбутню пору ясну» і в те, що його поезія будитиме в людях найкраще – людяність, любов до життя, одне до одного, захоплення природою. І це його передбачення виправдалося. Разом із тим, трагічна творча доля поета – це уособлення трагедії всієї української інтелігенції, задавленої, знищеної морально і фізично тоталітарним режимом. На сьогоднішньому уроці ми розглянемо вершинне з творчих надбань письменника, що є окрасою світового письменства.

 У 1918 році вийшла перша збірка поета «Сонячні кларнети», про яку В.Стус пізніше напише: «Сонячні кларнети» - це переважно книга передчуття сподіваного щастя… І це чи не єдина зі збірок на рівні Тичининого генія. Тому в доробку поета їй відведено перше місце не тільки хронологічно».

Ця книжка засвідчила появу українського варіанта символізму – «кларнетизм». Тичина на основі символістичних засобів, їх вдалого комбінування і трансформації створив власний авторський поетичний стиль, що й отримав назву «кларнетизм».

Особливості кларнетизму:


  • незалежна від політики й ідеології «чиста поезія», що уславлює ідеал гуманізму та добра: «Приставайте до партії, де на людину дивляться як на скарб світовий і де всі як один проти кари на смерть».

  • Музично-поліфонічні образи-символи: Мадонно моя…/ Вже славлять, співають нове ім.*я./ (Ave, Maria,Калино моя) Іде і сміється: життя! Квіток! Сонце на скрипку, хмарки у танок. (образ жінки)

  • Навіювання образу предмета замість його називання (сугестія):… Університет, музеї і бібліотеки /не дадуть того, що можуть дати/ карі,/ сірі,/ блакитні. (очі як дзеркало душі);

  • Синхронність різних почуттів та відчуттів (кольору, звуку, запаху, дотику): Пробіг зайчик/ Дивиться – світанок! / Сидить,грається,/ Ромашкам очі розтулює,/ А на сході небо пахне, Півні чорний плащ ночі/ Вогняними нитками сточують сонце -/…(рух, світло, запах, колір);

  • Драматичні несподівані словосполучення: чорний акорд, очі христовоскресні, ніжнотонні кораблі;

  • Ритм в основі музичності поезі;

  • Слово-барвозвук: золотий гомін, чорнокрилля;

  • Вживання змістових розділових знаків: Зоряного ранку припади вухом до землі - /..ідуть. («Золотий гомін»)
  • Символізм – філософсько-мистецький напрям кінця ХІХст. Початку Ххст. Символісти намагалися за допомогою символів проникнути у світ «речей у собі», що перебувають за межами чуттєвого сприйняття. Символ вони визнавали за художнє знаряддя, дієвіше від образу. Вважали, що в змісті твору має бути таємний підтекст, а в образі – низка значень.

    Неоромантизм – характеризується культом героїки, уславлення мужності, утвердження нового героя – мужньої людини, життя якої пов*язане з ризиком і незвичайними пригодами.

    Експресіонізм – мета мистецтва – не відображення дійсності, а «вираження» неповторного авторського бачення її; характерним є лірико-суб*активне осмислення дійсності.

    Імпресіонізм – представники не заперечували об*активну реальність світу, але вважали, що вона може бути відтворена митцем у багатьох аспектах. Новим було їхнє прагнення не тільки зафіксувати миттєве враження від життєвого явища, а й наголосити на його мінливості, текучості, швидкоплинності. Посилюється психологізм, відтворення миттєвих вражень і зміни настроїв, підкреслення уваги до кольорів та звуків.
  • Павло ТИЧИНА

    ПАМ'ЯТИ ТРИДЦЯТИ

    На Аскольдовій могилі
    Поховали їх —
    Тридцять мучнів українців,
    Славних, молодих…
    На Аскольдовій могилі
    Український цвіт! —
    По кривавій по дорозі
    Нам іти у світ.
    На кого посміла знятись
    Зрадника рука? —
    Квитне сонце, грає вітер
    І Дніпро-ріка…
    На кого завзявся Каїн?
    Боже, покарай! —
    Понад все вони любили
    Свій коханий край.
    Вмерли в Новім Заповіті
    З славою святих. —
    На Аскольдовій могилі
    Поховали їх.

  • Одчиняйте двері —
    Наречена йде!
    Одчиняйте двері —
    Голуба блакить!

    Очі, серце і хорали

    Стали,

    Ждуть…

    Одчинились двері —
    Горобина ніч!
    Одчинились двері —
    Всі шляхи в
    крові!
    Незриданними сльозами

    Тьмами


    Дощ…

Коментарі