Контрольна робота.
Вступ. Поняття норми в сучасній українській мові. Лексична норма
Класифікація типів мовних норм за мовними рівнями
- 1. Норми вимови (орфоепічні) регулюють вимову звуків і звукосполучень. Наприклад, такими нормами є тверда вимова шиплячих [час], губних, вживання фрикативного г [голос] та проривного ґ [ґрунт], у дієсловах – ться – цця, напр., дивиться – цця. В рос. мові иітої – что? і т. і.
- 2. Норми наголошування (акцентуаційні) регулюють вибір варіантів розташування і переміщення наголошеного складу серед ненаголошених (напр., можна байдуже-байдуже; не можна довільно замок і замок – це різні слова-омографи; треба феномен, текстовий, фаховий, одинадцять).
- 3. Норми словотворення регулюють вибір морфем при словотворенні, їх розташування і сполучення у складі нового слова (напр., можна спостерігач – не можна спостерігальник, спостережувач).
- 4. Норми морфологічні регулюють вибір варіантів морфем при словозміні і варіантів її поєднання з іншими словами, наприклад, вибір правильного закінчення (можна грошей, не можна ношей (треба нош), можна – у мові фольклору та художньому стилі літературної мови – зелен, дрібен, не можна молод, стар).
- 5. Норми синтаксичні регулюють вибір варіантів побудови словосполучень і речень (напр., не можна "Іхтіандр врятував дівчину від акули, з якою потім познайомився", можна "Іхтіандр врятував від акули дівчину, з якою потім познайомився").
Норми словотворення, морфологічні і синтаксичні іноді об'єднують в одну групу – граматичні норми.
- 6. Норми лексичні регулюють вживання слів у властивому їм значенні, закономірності лексичної сполучуваності (напр., нормативним є словосполучення грудна клітка, а не грудна клітина).
- 7. Норми стилістичні регулюють вибір мовних засобів відповідно до їх стилістичного забарвлення й умов спілкування (наприклад, слова серце, серденько; очі, оченята, баньки, балухи вживаються у розмовному стилі, а в науковому – тільки серце, очі).
- 8. Норми орфографічні регулюють написання слів (це різні види орфограм).
- 9. Норми пунктуаційні регулюють вживання розділових знаків, з допомогою яких позначають інтонаційне членування тексту.
Контрольна робота № 1
Вступ. Поняття норми в сучасній українській мові. Лексична норма
Тестові завдання
Варіант 1
І. Початковий рівень. Завдання з однією правильною відповіддю (3 бали).
1. Розділ мовознавчої науки, що вивчає лексичний склад мови – це
А етимологія; Б лексикологія;
В лексикографія; Г морфологія.
2. Словники виконують такі функції:.
А естетична, виховну.;
Б мислетворчу, естетичну;;
В інформативну, нормативну;;
Г комунікативну, номінативну;.
3. Позначте рядок, у якому лексичне значення слова тлумачиться неправильно.
А покажчик – дане, що свідчить про кількість чого-, кого-небудь; характеристика властивостей вибору;
Б уявлення – знання, розуміння чогось, що ґрунтується на досвіді;
В зумовлювати – ставати причиною чогось, створювати умови для виконання чогось;
Г пар – рілля, залишена на одне літо без посіву з метою поліпшення якості землі.
ІІ. Середній рівень. Завдання з двома правильними відповідями (3 бали).
4. У яких варіантах усі слова запозичені з англійської мови?
А клоун, бал, метал;
Б волейбол,футбол, спіч;.
В джаз, джемпер, трейлер;
Г ін’єкція, стиль, курйоз;
Д малярія, рулон, шприц.
5. Котрі словосполучення з паронімами неправильні?
А відпустка ліків, тривалий відпуск;
Б трагічний випадок, трагедійний актор;
В ювілейний адрес, поштова адреса;
Г нафтопромислова кампанія, посівна компанія;
Д діловита людина, ділова зустріч.
6. Позначте речення, у яких вжиті слова-антоніми.
А Решта байдаків розсипалась без ладу, пливуть — котрий попереду, а котрий десь позаду (М.Пригара).
Б Ледве зійшло сонце, козаки сипнули на берег (М.Пригара).
В Тридцять весел зліта вгору одним помахом, падає, не хлюпнувши (М.Пригара).
Г Закони та правила на Січі були суворими та інколи жорстокими.
Д Байдак сидить у воді глибоко: сім десятків козаків у кожному й вантажу багато (М.Пригара).
ІІІ. Достатній рівень (3 бали)
7. Пояснити лексичне значення слів винний і винний, До якої групи вони відносяться ? З кожним із них скласти речення.
8. Установіть відповідність між фразеологічними синонімічними парами
1 твердий горішок
А джмелі в голові гудуть;
2 смаленого вовка бачити
Б міцно стояти;
3 клепки вискакують
В пасти задніх;
4 собак ганяти
Г собаку з’їсти;
Д дурних у решето ловити.
ІV. Високий рівень (3 бали)
9. Складіть і запишіть невелику розповідь (8-10 речень) на тему «Історичні пам’ятки нашого народу», використавши в тексті синоніми, антоніми, застарілу лексику..
Коментарі
Дописати коментар