МХ - 22 Українська мова 12 жовтня 2022

 

Контрольна робота.

 Вступ. Поняття норми в сучасній українській мові. Лексична норма


Класифікація типів мовних норм за мовними рівнями

  • 1. Норми вимови (орфоепічні) регулюють вимову звуків і звукосполучень. Наприклад, такими нормами є тверда вимова шиплячих [час], губних, вживання фрикативного г [голос] та проривного ґ [ґрунт], у дієсловах – ться – цця, напр., дивиться – цця. В рос. мові иітої – что? і т. і.
  • 2. Норми наголошування (акцентуаційні) регулюють вибір варіантів розташування і переміщення наголошеного складу серед ненаголошених (напр., можна байдуже-байдуже; не можна довільно замок і замок – це різні слова-омографи; треба феноментекстовийфаховийодинадцять).
  • 3. Норми словотворення регулюють вибір морфем при словотворенні, їх розташування і сполучення у складі нового слова (напр., можна спостерігач – не можна спостерігальникспостережувач).
  • 4. Норми морфологічні регулюють вибір варіантів морфем при словозміні і варіантів її поєднання з іншими словами, наприклад, вибір правильного закінчення (можна грошей, не можна ношей (треба нош), можна – у мові фольклору та художньому стилі літературної мови – зелендрібен, не можна молодстар).
  • 5. Норми синтаксичні регулюють вибір варіантів побудови словосполучень і речень (напр., не можна "Іхтіандр врятував дівчину від акули, з якою потім познайомився", можна "Іхтіандр врятував від акули дівчину, з якою потім познайомився").
  • Норми словотворенняморфологічні і синтаксичні іноді об'єднують в одну групу – граматичні норми.

    • 6. Норми лексичні регулюють вживання слів у властивому їм значенні, закономірності лексичної сполучуваності (напр., нормативним є словосполучення грудна клітка, а не грудна клітина).
    • 7. Норми стилістичні регулюють вибір мовних засобів відповідно до їх стилістичного забарвлення й умов спілкування (наприклад, слова серцесерденько; очіоченятабанькибалухи вживаються у розмовному стилі, а в науковому – тільки серцеочі).
    • 8. Норми орфографічні регулюють написання слів (це різні види орфограм).
    • 9. Норми пунктуаційні регулюють вживання розділових знаків, з допомогою яких позначають інтонаційне членування тексту.
    • Контрольна робота № 1

       

      Вступ. Поняття норми в сучасній українській мові. Лексична норма

      Тестові завдання

      Варіант 1

       

      І. Початковий рівень. Завдання з однією правильною відповіддю (3 бали).

       

      1.    Розділ мовознавчої науки, що вивчає лексичний склад мови – це

      А   етимологія;            Б   лексикологія;

      В   лексикографія;      Г   морфологія.

       

      2.    Словники виконують  такі функції:.

      А   естетична, виховну.;

      Б   мислетворчу, естетичну;;

      В   інформативну, нормативну;;

      Г   комунікативну, номінативну;.

               

      3. Позначте рядок, у якому лексичне значення слова тлумачиться неправильно.

      А   покажчик – дане, що свідчить про кількість чого-, кого-небудь; характеристика властивостей вибору;

      Б   уявлення – знання, розуміння чогось, що ґрунтується на досвіді;

      В   зумовлювати – ставати причиною чогось, створювати умови для виконання чогось;

      Г   пар – рілля, залишена на одне літо без посіву з метою поліпшення якості землі.

       

      ІІ. Середній рівень. Завдання з двома правильними відповідями (3 бали).

       

      4. У яких варіантах усі слова запозичені з англійської мови?

      А  клоун, бал, метал;

      Б  волейбол,футбол, спіч;.

      В  джаз, джемпер, трейлер;

      Г  ін’єкція, стиль, курйоз;

      Д  малярія, рулон, шприц.

       

      5. Котрі словосполучення з паронімами неправильні?

      А  відпустка ліків, тривалий відпуск;

      Б  трагічний випадок, трагедійний актор;

      В  ювілейний адрес, поштова адреса;

      Г  нафтопромислова кампанія, посівна компанія;

      Д  діловита людина, ділова зустріч.

       

      6. Позначте речення, у яких вжиті слова-антоніми.

      А Решта байдаків розсипалась без ладу, пливуть — котрий попереду, а котрий десь позаду (М.Пригара).

      Б  Ледве зійшло сонце, козаки сипнули на берег (М.Пригара).

      В  Тридцять весел зліта вгору одним помахом, падає, не хлюпнувши (М.Пригара).

      Г  Закони та правила на Січі були суворими та інколи жорстокими.

      Д   Байдак сидить у воді глибоко: сім десятків козаків у кожному й ван­тажу багато (М.Пригара).

       

      ІІІ. Достатній рівень (3 бали)

       

      7. Пояснити лексичне значення слів винний і винний, До якої групи вони відносяться ? З кожним із них скласти речення.

       

      8. Установіть відповідність між фразеологічними синонімічними парами

       

      1  твердий горішок

      А  джмелі в голові гудуть;

      2  смаленого вовка бачити  

      Б  міцно стояти;

      3   клепки вискакують

      В   пасти задніх;

      4   собак ганяти

      Г   собаку зїсти;

       

      Д дурних у решето ловити.

       

      ІV. Високий рівень (3 бали)

      9. Складіть і запишіть невелику розповідь (8-10 речень) на тему «Історичні пам’ятки нашого народу», використавши в тексті синоніми, антоніми, застарілу лексику..


Коментарі