ПМ - 21 Українська література


ПМ-21 Українська література 15 грудня 2022


 

"Життя і творчість Олександра Довженка"

Домашнє завдання 

1. Опрацювати творчість письменника, створити інтелект карту в конспекті.
2. Прочитати "Зачарована Десна" 
Знати зміст, переказувати












ПМ- 21 Українська література 14 грудня 2022


 

Українська література

Контрольна робота за темами “Перлини західноукраїнської літератури. 

Варіант І

Завдання 1 – 4 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь. 

1.     До якого літературного угрупування належав Богдан-Ігор Антонич? (0,5 бали)

А “Двадцятка”

Б “Гроно”

В “Дажбог”

Г “Лотос”

 

2.     Лемки – це: (0,5 бали)

А міфологічні істоти

Б казкові персонажі

В етнографічна група українців

Г все вище зазначене

 

3.     Події твору І. Багряного “Тигролови” відбуваються: (0,5 бали)

А в Україні

Б на Півночі України

В у Західній Європі

Г на Далекому Сході

 

4.     Визначте, з ким Григорій порівнював Наталку (за твором І. Багряного “Тигролови”): (0,5 бали)

А русалкою

Б лісовичкою

В Мавкою

Г пантерою

 

Завдання 5 передбачає установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ. (2 бали)

Репліка                                                                       Персонаж твору

1.     – У сміливих щастя завжди є!..                        А Григорій Многогрішний

От хоч би й ми. Приїхали сюди…

Боже! Яка страшна й дика пуща була!

2.     – Ну, все, таваріщ слєдоватєль! Усе.               Б майор НКВС Медвин

 Кінчаю слідство… Тут я тобі… й рев,

тут я тобі й трибунал!

3.     – Я ще не знаю, хто ти, але моя хата –            В Денис Сірко

твоя хата. Лежи ж собі – такий закон тут.

4.     – Батько все бурчали, що немає попа тебе      Г Наталка

висповідати, може, кажуть, полегшало б,

бо в тебе гріхів, мабуть!

                                                                           Д Сірчиха

 

 

6. Дайте відповідь на запитання. (3 бали)

ü Що таке міфологізм?

ü Назвіть провідні мотиви поезій Б.-І. Антонича.

ü Що символізує скрипка Штранцінгера (за твором О. Турянського “Поза межами болю”)?

 

7. Спростуйте або підтвердіть твердження. (2 бали)

ü Справжнє ім’я Івана Багряного Тобілевич.

ü Мотиви у віршах Б.-І. Антонича “Різдво” й “Коляда” однакові.

 

 

8. Напишіть есе на тему “Чого варті гроші в критичних життєвих ситуаціях?” (використайте приклад з твору О. Турянського “Поза межами болю”) (3 бали)

 

Українська література

Контрольна робота за темами “Перлини західноукраїнської літератури.

Варіант ІІ

Завдання 1 – 4 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь. 

1.     Для віршів Б.-І. Антонича характерні: (0,5 бали)

А міфологізм, асоціативність, метафоричність, символіка

Б філософічність, асоціативність, метафоричність

В філософічність, асоціативність, лаконізм

Г філософічність, міфологічність, символіка

 

2.     Прикладом пейзажної лірики Б.-І. Антонича є вірш: (0,5 бали)

А “Різдво”

Б “Зелена Євангелія”

В “Коляда”

Г “Автопортрет”

 

3.     Укажіть, кому належать слова “у сміливих щастя завжди є” (за твором І. Багряного “Тигролови”): (0,5 бали)

А Сірчисі

Б Наталці

В Григорію Многогрішному

Г Грицьку Сіркові

 

4.     Укажіть назву роману І. Багряного “Тигролови” в англійському перекладі: (0,5 бали)

А “Тигролови”

Б “Звіролови”

В “Мисливці і польовані”

Г “Огненне коло”

 

Завдання 5 передбачає установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ. (2 бали)

Приклад                                                                     Художній засіб

1.       Ходить сонце у крисані…                                          А алітерація

2.       Весна – неначе карусель…                                        Б оксюморон

3.       Тешуть теслі з срібла сани,                                        В порівняння

стелиться сніжиста путь.                                            Г персоніфікація

 

6. Дайте відповідь на запитання. (3 бали)

ü Що таке асоціативність?

ü Яку роль відіграють пейзажі у творі О. Турянського “Поза межами болю”.

ü Що об’єднувало представників “празької школи” поетів?

 

7. Спростуйте або підтвердіть твердження. (2 бали)

ü Герої твору О. Турянського “Поза межами болю” “ніби стають схемами (“тінями”)”, що розкривають певну ідею.

ü Провідною темою всієї творчості Є. Маланюка була Перша світова війна.

 

8.     Напишіть есе “Чи можна виправити злочин?” (за твором І. Багряного “Тигролови”) (3 бали)


ПМ-21 Українська література 9 грудня 2022


 

Роман І.Багряного «Тигролови» як український пригодницький роман.




















 





ПМ - 21 Українська література  6 грудня 2022

 Іван Багряний. Житєвий і творчий шлях. Життєва позиція.

Домашнє завдання 

1. Опрацювати біографію в конспект, створити інтелект карту по творчості.

2. Іван Багряний - видатний письменник та політичний діяч

3. Читати роман "Тигролови"

Тигролови Іван Багряний текст для читання

Іван Багряний — Тигролови (аудіокнига скорочено)

























ПМ - 21 29 листопада 2022  2\38

 Євген Маланюк

«Уривок з поеми», «Напис на книзі 

віршів...»

Коротко про митця


Домашнє завдання

1. Опрацювати біографію письменника, записати її у вигляді інтелект карти.

Маланюк Євген: життєвий шлях

2. Прочитати поезї «Уривок з поеми», «Напис на книзі віршів...», письмово зробити художній аналіз в конспекті.

Напис на книзі віршів Євген Маланюк

Уривок з поеми Євген Маланюк

3. Виконати тест за твором О. Туринського «Поза межами болю»

Тестові завдання "Поза межами болю"









































ПМ - Українська література 25 листопада 2022 2\36

 

О.Турянський."Поза межами болю

Домашнє завдання

1.Опрацювати біограіфю письменника, створити конспект по його життєвому шляху

2. Прочитати "Поза межами болю". Знати сюжет, вміти переказувати. В зошиті створити літературний паспорт, визначити проблематику.

















ПМ-21 Українська література 22 листопада 2022 2/34


 

"Життєвий і творчий шлях Б.-І. Антонича"


Домашнє завдання
1. Опрацювати біографію, записати короткі відомості в конспект.
Проаналізувати одну поезію на вибір(за поданим зразком нижче)





















“Різдво” Антонич 

Різдво” Антонич аналіз вірша – жанр, художні засоби, тема, ідея, віршовий розмір, провідний мотив твору допоможе підготувати літературний паспорт твору.

РІЗДВО Антонич

Народився Бог на санях
в лемківськім містечку Дуклі.
Прийшли лемки у крисанях
і принесли місяць круглий.
Ніч у сніговій завії
крутиться довкола стріх.
У долоні у Марії
місяць — золотий горіх

Антонич “Різдво” аналіз

Автор – Богдан-Ігор Антонич

Рік створення: 1934.

Збірка: «Три перстені».

Літературний рід: лірика.
Жанр: ліричний вірш.
Вид лірики: філософська.

Напрям: модернізм

Тема: факт народження Христа.

Ідея: переосмислення факту народження Христа як події, що відбувається в кожному селі й містечку; уславлення народження життя й радості.

Провідний мотив: возвеличення таїнства різдвяного вечора. У поезії “Різдво” переплетені мотиви христи­янські та язичницькі.

Різдво” художні засоби

Епітети: місяць круглий, снігова завія, золотий горіх;
Метафори: прийшли лемки і принесли місяць; народився Бог на санях; ніч крутиться довкола стріх; у долоні у Марії місяць – золотий горіх

Різдво” образи-символи

 Образи:
людей: лемки у крисанях; Марія;
міфологічних істот (умовно): бог;
природи: ніч у сніговій завії, місяць — золотий горіх;
предметів і явищ: народження; сани; містечко; крисані (круглі капелюхи); стріхи; долоні

Символічні образи:

сани (український символ-аналог ясел, де народився Христос);
лемки (символ-аналог волхвів);
золотий горіх (символ-аналог дитинчати Христа, нового життя);
місяць (символ батьківщини).


 

ПМ - 21 Українська література 15 листопада 2022  2\32

 

Микола Куліш

Основне про життєвий і творчий шлях митця. 


Домашнє завдання:

1. Опрацювати біографію письменника, створити інтелект -

 карту по творчості.

2. Знати напрямки розвитку української драматургії

3. Читати твір "Мина Мазайло"






























ПМ - 21 Українська література 11 листопада 2022  2\30

 

Остап Вишня (Павло Губенко)

«Моя автобіографія»

"Поборники незалежності" - Остап Вишня
Домашнє завдання

1. Інтелект карта по творчрсті письменника в зошит.
2. Прорчитати " Моя автобіографія", записати літературний паспорт в зошит, вміти переказати.














ПМ - 21 Українська література  8 листопада 2022 2\28

 

 Валер’ян Підмогильний. Урбаністичний роман “МІСТО”


Домашнє завдання

1. Прочитати роман.


















Тест 


1.    Вік Зоськи:

А) 17 років

Б) 19 років

В) 21 рік

Г) 22 роки

2.    Постійний відвідувач пивниці:

А) Вигорський

Б) Задорожній

В) Ланський

Г) Гнідий

3.    Репліка «У тебе душа – грифельна дошка: досить пальцем повести, щоб стерти написане» сказане … .

А) Степаном Зосьці

Б) мусінькою Степанові

В) Максимом Степанові

Г) Степаном Риті

4.    Борис Задорожній Степану …

А) сусід

Б) колега

В) інститутський товариш

Г) колишній знайомий

5.    «Все у місті якесь неприродне», – такий висновок …

А) Степана

Б) Левка

В) Вигорського

Г) Зоськи

6.    Місце зустрічі Степана з поетом:

А) кінотеатр

Б) міський парк

В) пивниця

Г) квартира Левка

7.    Посада Радченка, коли він «упорядкував архів і дав лад бібліотеці»:

А) керівник МОДРу

Б) лектор

В) завбібліотекою

Г) секретар журналу

8.    Автор збірки «Місто і місяць»:

А) Радченко

Б) Вигорський

В) Світозаров

Г) Задорожній

9.    Гонорар Радченка за сценарій:

А) 87 крб.

Б) 100 крб.

В) 350 крб.

     Г) 1500 крб.

10.«Щастя – це духовне здоровя» – сказала (в) … .

А) Надійка

Б) Рита

В) Вигорський

Г) Радченко

11.Філософ, вчення якого притримувався Вигорський:

А) Сковорода

Б) Сократ

В) Сенека

Г) Аристотель

12.«Першим заходом Степана Радченка, коли він став тяжко багатим було» …

А) одружитися

Б) перемінити квартиру

В) мандрувати пішки по Україні

Г) відвідати рідне село

13.Місце, де НЕ працював Радченко:

А) культкомісія місцевкому

Б) секретар журналу

В) секретар сільбюро Спілки робземлісу

Г) завідувач книгарнею

14.Те, що Степанові заважало писати …

А) життєвий безлад

Б) постійні зустрічі з жінками

В) душевна і фізична втома

Г) роздвоєність душі

15.Постійно жила в Харкові, танцювала в балеті:

А) Нюся

Б) Ганнуся

В) Тамара Василівна

Г) Рита

16.Російський письменник, твори якого завжди стояли у книжній шафі Степана:

А) Пушкін

Б) Некрасов

В) Фонвізін

Г) Солженіцин

17.Репліка «Виходить, ти – український письменник?» адресована ..

А) Радченку

Б) Вигорському

В) Світозарову

Г) Ланському

18.Професія, яку отримав Левко після закінчення ВУЗу:

А) викладач

Б) агроном

В) інженер

Г) ветлікар

19.Степанові слова «Завтра я тебе вже не почую» адресовані …

А) Зосьці

Б) Надійці

В) селу

Г) місту

20.Радченко знову мріяв стати …

А) сільбудівцем

Б) спілчанським діячем

В) лектором

Г) хліборобом

21.Головна мета життя Степана:

А) підкорення міста

Б) вступ до інституту

В) літературна творчість

Г) покращення добробуту села

22.Що НЕ досяг головний герой у місті:

А) написання вдалого кіносценарію, збірок оповідань;

Б) коло справжніх друзів, їх підтримка та розуміння;

В) придбання та облаштування квартири, ріст авторитету;

Г) видання збірки оповідань, отримання визнання та матеріальних статків

23.Те, що віддаляло Степана від його мрії стати письменником:

А) кохання до Зоськи

Б) незакінчене навчання в інституті

В) сільське походження

Г) недосконале знання мови, історії

24.«Я безтямно люблю вас. Ви особлива, ви якась чудова», - так Степан признався у коханні … .

А) Зосьці

Б) Надійці

В) мусіньці

Г) Риті


ПМ - 21 Українська література 1 листопада 2022  2\26

 

Валер’ян Підмогильний

Життєвий шлях, трагічна загибель

Домашнє завдання

1. Опрацювати біографію письменника. Інтелект карта по творчості.


2. Прочитати роман "Місто"





















ПМ - 21 Українська  26 жовтня 2022  2\24

Тест з теми « Ю. Яновський. Життя і творчість.

       « Майстер корабля»


1.Юрій Яновський навчався в Єлисаветградському реальному

училищі , яке також закінчив

А. Іван Карпенко-Карий;

Б. Микола Садовський;

В. Панас Саксаганський;

Г. Іван Нечуй-Левицький.



2. Членом якого літературного угруповання був у 20-ті роки XX ст. Ю. Яновський?

А «Плуг»;
Б МАРС;
В ВАПЛІТЕ;
Г «Гарт».



3. 1 травня 1922р. в газеті «Пролетарська правда» надрукований перший вірш «Море» за підписом

А. Юрко Юрченко;

Б. Георгій Ней;

В. Юрій Ней;

Г. Невідомий.



4. Сім місяців Юрій Яновський працював над твором

А. «Мир»;

Б. « Жива вода» ;

В. « Майстер корабля»;

Г. « Чотири шаблі».


5.На думку головного героя: сиве волосся

А.зобов’язує;

 Б.прикрашає;

 В.надає право;

 Г.надає шарму.



6.Про яку картину говорить То-Ма-Кі, що це "...майже безфабульна річ, з погляду критика тридцятих років"

 

А. "Майстер корабля"

 Б. "Китайське сонце"

 В. "Біла пустеля"

 Г. "Народження інтернації"


7.Хто розповів Богдану, що їхній бриг із в’язнями табору не повертається додому, бо їх було продано в армію?

 

А. Капітан судна;

 Б. Донька капітана;

 Б. Боцман;

 В. Донька полковника.


8. Слова: "...ціле своє життя я невпинно топився" належать

А. Богданові;

 Б. Севу;

 В. Директору;

 Г. Власнику трамбака.



9. Корабель для зйомок фільму було збудовано за кресленням

 

А.То-Ма-Кі;

 Б. Богдана;

 В. Китайського рукопису;

 Г. Професора.


10.Хто знайшов поранених Богдана й То-Ма-Кі?

 

А. Тайах;

 Б. Сев;

В. Поля;

Г.  Професор.


11.На думку головного героя, "радісна праця - ознака..."

 

А. насолоди;

 Б. заняття улюбленою справою;

 В .знання своєї справи;

 Г. творчості.


12. У середині фігурки Будди знаходились усі названі речі, крім

А. зернятка рижу;

Б. шматочок паперу із знаками;

В. три трісочки;

Г. екзотична засушена квіточка.


13. Роман майстер корабля має епіграфів

 

А. 2;

 Б. 3;

 В. 1;

 Г. 4.


14. У "Майстрі корабля" немає


А. епіграфів;

 Б. обрамлення;

 В. алюзій;

 Г. прологу.


15.Майстер корабля - це

А. людина, що виконує ремонтні роботи на судні;

В.  капітан судна;

В. дерев’яна фігурка на носі судна;

Г.  людина, що будує кораблі;




16.У творі згадуються всі географічні назви, крім

А. Мілан;

Б. Пао;

В. Генуя;

Г. Канни.



17. У творі « Майстер корабля» йде мова про зустріч комісара закордонних справ з міністром закордонних справ

А. Франції;

Б. Німеччини;

В. Туреччини;

Г. Румунії.



18. Герой роману То-Ма-Кі отримав на кіностудії посаду

А. оператора;

Б. режисера;

В. художнього редактора;

Г. директора.


19. У творі « Майстер корабля» згадується про нездійснений намір О.Довженка зняти фільм


А. « Повстання мертвих»;

Б. «Сонце пустелі»;

В. « Мертвий серед живих»;

Г. « Нація і культура».


20. Встановити відповідність між героями та їх прототипами

1. То-Ма-Кі А. Павло Нечеса

2. Сев Б. О. Довженко

3. Директор В. Григорій Гричер

4. Професор Г. Юрія Яновський

5. Богдан Д. В.Кричевський


ПМ - 21 Українська література  25 жовтня 2022  2\22


 «Майстер корабля»): модерний сюжет, що інтригує, умовність фабули, зміщення часопростору. Проблеми творення нової української культури, духовності української людини, її самоусвідомлення в новій дійсності, символічність образів.

Юрій Яновський — Майстер корабля (аудіокнига скорочено)

Майстер корабля Юрій Яновський  ТЕКСТ

Домашнє завдання 

1. Характеристка образів в коспект.

2. заповнити тапблицю( в презентації) Герой- прототип






















ПМ- 21 Українська література 18 жовтня 2022 2\20

 

Юрій Яновський

«Майстер корабля»

Творча біографія письменника, загальна характеристика творчості

Домашнє завдання 

1. Опрацювати лекцію в конспект, створити по творчості пистменника інтелект карту.
2. Прочитати "Майстер корабля".Знати зміст, паспорт твору у конспект.





















ПМ - 21 Українська література  2022   2\18

 

Микола Хвильовий - Новела «Я (Романтика)»

Домашнє завдання

1. Опрацювати біографію письменника, створити інтелект карту по твочості.
2. Прочитати новелу "Я"(романтика). Письмово проаналізувати її в зошиті. 
Визначити ідею твору.

Я (Романтика) текст для читання


3. Виконати тест(в презентації)











































ПМ - 21 Українська література 12 жовтня 2022  2\16

 Розстріляне відродження

Контрольна робота


Контрольна робота

«Розстріляне відродження». Літературний авангард.

Творчість П. Тичини, М. Рильського, Є. Плужника.

 

І варіант

 

Середній рівень

1. Гімн весні, молодості, вірі в щастя складає автор у творі:

а) «Ви знаєте, як липа шелестить…»

б) «О панно Інно»

в) «Арфами, арфами…»

г) «Одчиняйте двері…»                                                                                                                                                                                 (0,5 бала)

2. Слова Євгена Маланюка «Від кларнета твого – пофарбована дудка зосталась. В окривавлений Жовтень – твоя обернулась весна» присвячені:

а) Павлу Тичині

б) Максиму Рильському

в) Михайлю Семенко

г)  Євгену Плужнику

(0,5 бала)

3. Ознаки душевного стоїцизму:

а) усвідомлення зовнішнього спокою, урівноваженості

б) усвідомлення краси природи

в) усвідомлення національної свободи

г) усвідомлення свободи слова

(0,5 бала)

4. В уривку

          Арфами, арфами –

          золотими, голосними обізвалися гаї

          Самодзвонними…

провідним художнім засобом є:

а) метонімія

б) персоніфікація

в) гіпербола

г) порівняння

(0,5 бала)

5. Три м: місто, машина, маса - спрямування

а) кубізму

б) абстракціонізму

в) футуризму

г) конструктивізму

(0,5 бала)

6. Представником «київських неокласиків» є автор поезії

а) «Пам’яті тридцяти»

б) «Бажання»

в) «Вчись у природи творчого спокою…»

г) «У теплі дні збирання винограду…»

(0,5 бала)

7. Максим Рильський є автором обох творів у рядку

а) «Ніч… а човен – як срібний птах!..», «Одчиняйте двері…»

б) «Солодкий світ!..», «У теплі дні збирання винограду…»

в) «Вчись у природи творчого спокою…», «Солодкий світ!..»

г) «Арфами, арфами…», «У теплі дні збирання винограду…»

(0,5 бала)

8. До «п’ятірного грона неокласиків» не належав:

а) Є. Плужник

б) Ю. Клен

в) М. Драй-Хмара

г) П. Филипович

                                                                                         (0,5 бала)

9. Увідповідніть назву твору та цитату з нього

1) «Вчись у природи     А  «Думами, думами - / наче море кораблями,

творчого спокою…»     переповнилась блакить / Ніжнотонними...»                    2) «Пам’яті тридцяти» Б «Кохана спить, кохана спить, / Піди збуди,

3) «Арфами, арфами»   цілуй їй очі, / Кохана спить..».

4) «Солодкий світ!..»    В «На кого завзявся Каїн? / Боже, покарай! /

                                       Понад все вони любили свій коханий край».

Г «Мудро на землі, / Як від озер, порослих осокою, / Кудись на південь линуть журавлі».

                                       Д «Твій погляд, ніби пролісок несмілий. / Немов

                                       Трава, що зеленить граніт, / Неначе спогад

нерозумно-милий…»

                                                  (2 бали)

Достатній рівень

10. Дайте коротку відповідь на запитання:

«Розстріляне відродження» - це …

Авангард – це …

Вітаїстичність - це

                                                           (3 бали)

Високий рівень

10. Напишіть мінісудження (5-7) речень на одну з тем:

1. «Над чим спонукає замислитися поезія Євгена Плужника?»

2. «Радій же, серце!» (Про життєствердні мотиви в поезії Максима Рильського).                                                                             (3 бали)                                                      

ІІ варіант

Середній рівень

1. Туга за втраченим коханням, що поєднується зі спогадами про нього – такий мотив твору:

а) «Ви знаєте, як липа шелестить…»

б) «О панно Інно»

в) «Арфами, арфами…»

г) «Пам’яті тридцяти»

(0,5 бала)

2. «Феномен Тичини має назву – феномен доби. Його доля свідчитиме про наш час не менше за останні розповіді істориків: поет жив у наш час, що заправив генія на роль блазня. І поет погодився на цю роль…»

Ці слова належать:

а) Максиму Рильському

б) Василю Стусу

в) Євгену Маланюку

г)  Олександру Довженко

                                                                                         (0,5 бала)

3. Яку думку передає Плужник у строфі?

                    Вір і наслідуй. Учневі негоже

                    Не шанувати визнаних взірців,

                    Бо хто ж твоїй науці допоможе

                    На певний шлях ступити з манівців?

а) світ такий глибокий і незбагненний, але в цьому його краса й привабливість

б) кохання – це те велике, чим варто дорожити, що треба берегти

в) людське життя – це живий біль, жива рана, і не треба її ятрити порожніми фразами

г) потрібно і вчитися у природи, і прислухатися до свого серця, своєї натури як частки цієї природи, щоб не схибити

                                                                                                  (0,5 бала)

4.Визначте художньо-виражальний засіб, використаний                                 Є. Плужником у фрагменті

          Мудро на землі,

          Як від озер, порослих осокою.

          Кудись на південь линуть журавлі.

а) метафора

б) епітет

в) порівняння

г) метонімія

                                                                                                  (0,5 бала)

 

5.Футуризм як авангардистську течію модернізму започаткував

а) Максим Рильський

б) Микола Зеров

в) Євген Плужник

г) Михайль Семенко

                                                                                                  (0,5 бала)

6.Твір «У теплі дні збирання винограду…» за жанром

а) сонет

б) послання

в) пісня

г) балада

                                                                                                  (0,5 бала)

7. Ясний сад, мули нешвидкі, Кіпріда добра – це художні образи поезії

а) Максима Рильського

б) Павла Тичини

в) Євгена Плужника

г) Михайля Семенка

(0,5 бала)

8. «Київськими неокласиками» є обидва письменники, указані в рядку

а) М. Рильський та М. Семенко

б) М. Зеров та П. Тичина

в) М. Рильський  та М. Зеров

г) Є. Плужник та М. Рильський 

                                                                                                  (0,5 бала)

 

9. Увідповідніть назву твору та цитату з нього

1) «Вчись у природи     А  «Ось місяць, зорі, соловї…/ «Я твій», - десь

творчого спокою…»     чують дідугани. / А солов’ї!..»                                       2) «Ви знаєте, як липа    Б «На мулах нешвидких / Вона верталась із

шелестить…»                ясного саду, / Ясна, як сад, і радісна, як сміх».

3) «У теплі дні зби-       В «Вір і наслідуй. Учневі негоже /

рання винограду…»      Не шанувати визнаних взірців».

4) «О панно Інно…»     Г «Я – сам. Вікно. Сніги… Сестру я Вашу так

                                       Любив – дитинно, злотоцінно».

                                       Д «На кого посміла знятись / Зрадника рука? - /

                                       Квітне сонце, грає вітер / І Дніпро-ріка…»

                                                                                                  (2 бали)

 

Достатній рівень

10. Дайте коротку відповідь на запитання:

«Розстріляне відродження» - це …

Футуризм – це …

Кларнетизм - це

                                                           (3 бали)

Високий рівень

10. Напишіть мінісудження (5-7) речень на одну з тем:

1. «Мої враження від збірки П. Тичини «Сонячні кларнети»

             2. «Євген Плужник – найвидатніший митець національного відродження»                                                                         (3 бали)       

 

 

 

 ПМ - 21 Українська література 11 жовтня 2022  2\14

                                               Максим Рильський

*«Солодкий світ!..»,

«У теплі дні збирання винограду»

Група «київських неокласиків». Їхнє 

творче кредо, орієнтація на традицію, 

класичну форму вірша. 



Домашнє завдання:

1. Опрацювати в конспекті життя і творчий шлях М.Рильського.
2. Знати хто такі "неокласики", направлення їх діяльності
3. Літературний паспорт до творів(художні засоби і актуальність)

Максим Тадейович Рильський. Біографія

Неокласицизм (з грецької «новий і зразковий») — течія в літературі та 

мистецтві, що з'явилась значно пізніше занепаду класицизму як літературного 

напряму і знайшла свій вияв у використанні античних тем і сюжетів, 

міфологічних образів і мотивів, проголошенні гасел «чистого» мистецтва та 

культу позбавленої суспільного змісту художньої форми, в оспівуванні земних 

насолод.

Неокласицизм виник в західноєвропейській літературі в середині XIX ст. 

До групи українських неокласиків у 20-х роках XX ст. належали Микола Зеров, 

Михайло Драй-Хмара, М. Рильський, Петро Филипович, Юрій Клен (О. 

Бургардт). Вони відмежовувались від так званої пролетарської культури, 

прагнули наслідувати мистецтво минулих епох, віддавали перевагу історико-

культурній та морально-психологічній проблематиці.

«Неокласика» — умовна назва естетичної платформи невеликого кола 

київських поетів, літературознавців і перекладачів періоду «Розстріляного 

відродження»:

□ Миколи Зерова (лідер);

□ Михайла Драй-Хмари;

□ Павла Филиповича;

□ Юрія Клена (Освальда Бургардта);

□ Максима Рильського.

«Неокласики» — неформальне товариство вільних митців, що 

гуртувалися спочатку при часописі «Книгар», а згодом — навколо видавництва 

«Слово». Не дбали про своє організаційне оформлення й не виступали з ідейно-

естетичними маніфестами.

Це були по-європейськи освічені люди, тогочасна елітна українська 

інтелігенція. Неокласики, зокрема, закликали осягати вершини світової 

культури, трансформувати її форми та образну систему на рідному полі поезії, 

щоб піднести її до світового рівня. Тому розквітають сонетна форма, яку 

пролеткультівці оголошували «буржуазною», елегії, медитації, філософська 

лірика.

Спільні риси творчості:

□ «аристократизм духу», протистояння духовній варваризації суспільства;

□ орієнтація на довершену культуру поетичного мислення й дисципліну 

поетичного мовлення;

□ тяжіння до гармонії між раціональною сферою та почуттями;

□ захоплення досконалістю античної лірики, літератури відродження та 

класицизму, філігранністю творів французьких «парнасців».

Неокласики належать до так званих письменників доби «розстріляного 

відродження».

Яскравим представником поетів — «неокласиків» є «лицар краси і добра» 

Максим Рильський. Перекладач, академік, фольклорист, талановитий педагог. 

Та передусім — видатний поет, продовжувач славних традицій класичної 

літератури. «...Досить витончений і складний поет... І живе він зі своїм часом, 

напружено і уважно в навколишнє життя вдивляється, уміє помічати в його 

глибині струю вічно людського, близького всім часам і народам». Ці слова про 

Максима Тадейовича сказав його соратник по перу Микола Зеров.

Максим Рильський 19 березня 1895 р. в місті Києві. Його батько, етнограф, 

громадський діяч і публіцист Рильський Тадей Розеславович, був сином 

багатого польського пана Розеслава Рильського і княжни Трубецької. На час 

народження сина батькові було вже 54 роки.

Максим народився в другому шлюбі. Мати Максима Рильського, Меланія 

Федорівна Чуприна, була простою селянкою із села Рома-нівки (тодішнього 

Сквирського повіту, нині Попільнянського району Житомирської області). 

Тадей навчив свою молоду дружину грамоти. А вона передала синові разом з 

молоком матері рідну мову, пісню.

Після приватної гімназії М. Рильський навчався на медичному факультеті 

Київського університету св. Володимира, а потім на історико-філологічному 

факультеті Народного університету в Києві, заснованому за гетьмана Павла 

Скоропадського, але через бурхливі події революції й громадянської війни 

жодного з них не закінчив. Займався самоосвітою, вивченням мов, музикою.

Деякий час учителює на Житомирщині. Як свідчать його колишні 

вихованці, учителем М. Рильський був прекрасним. Діти любили його.

Переїхавши до Києва, поет продовжує працювати вчителем української 

мови та літератури в школах та на робітфаку інституту народної освіти.

У 1920-х роках Рильський належав до мистецького угрупування 

«неокласиків», переслідуваного офіційною критикою за відірваність від 

сучасних потреб соціалістичного життя. Поет виявляв обурення проти ідейно-

політичної та літературної атмосфери, що панувала тоді. Така поведінка 

Рильського викликала гострі напади офіційної критики, що врешті закінчилося 

арештом НКВС, після чого він майже рік просидів у Лук'янівській тюрмі. Після 

ув'язнення творчість Рильського зазнає змін. Він змушений був поставити свою 

поезію на службу режиму.

У роки боротьби проти фашистів Максим Тадейович перебуває в 

евакуації спочатку в Уфі, а потім у Москві. М. Рильського за видатні заслуги в  розвитку науки й культури було обрано академіком АН УРСР (1943), а згодом і 

академіком АН СРСР (1958). Він очолював Спілку письменників України 

(1943-1946).

Перестало битися серце поета 24 липня 1964 року. Поховано його у Києві 

на Байковому кладовищі.

Ліричні книжки: «Синя далечінь» (1922), «Крізь бурю й сніг» (1925), «Під 

осінніми зорями» (друга редакція 1926), «Тринадцята весна» (1926), «Де 

сходяться дороги», «Гомін і відгомін» (1929). Це певний хід на вершини 

майстерності, дозрівання таланту і власного стилю.

Після ув'язнення Рильський написав 35 книжок поезій. Кращі серед них — це 

«Знак терезів» (1932), «Літо» (1936), «Україна», «Збір винограду» (1940), 

«Слово про рідну матір», «Троянди й виноград» (1957), «Голосіївська осінь», 

«Зимові записи» (1964). Також створив чотири книги ліро-епічних поем, багато 

перекладів зі слов'янських та західноєвропейських літератур. Його перу 

належать наукові праці з мовознавства та літературознавства.

Вірші, які покладено на музику:

□ «На білу гречку впали роси»

□ «Яблука доспіли»

□ «Ластівки»

□ «Цвітуть бузки»

□ «Не бійся смутку, що пливе...»


Солодкий світ!.. - Максим Рильський

 

Солодкий світ! Простір блакитно-білий
І сонце - золотий небесний квіт.
Благословляє дух ширококрилий
Солодкий світ.

Узори надвесняних тонких віт,
Твій погляд, ніби пролісок несмілий,
Немов трава, що зеленить граніт,
Неначе спогад нерозумно-милий...
Солодкий світ.

Чи янголи нам свічі засвітили
По довгих муках безсердечних літ,
Чи ми самі прозріли й зрозуміли
Солодкий світ?

1919

Вірш «Солодкий світ», написаний у формі сонету, належить до ранньої лірики поета. Чому так гарно жити на світі? Мабуть, відчуття щастя складається з дрібниць: блакитно-біле небо, сонце, тонке віття дерев, погляд коханої. Вже цього досить, щоб, незважаючи на «довгі муки безсердечних літ», зрозуміти усю красу життя і сказати: «Солодкий світ».

Тема: краса навколишнього світу, вміння сприймати її.
Ідея: радісне сприйняття життя, щастя у дрібницях, неповторність кожної хвилини буття.
Основна думка: треба пройти довгий та тернистий шлях за для розуміння та сприйняття «солодкого світу»

Жанр: сонет

Вірш М. Рильського «Солодкий світ!» сповнений радості життя,  розуміння його привабливості й неповторності. Особливо цінні вияви справжніх, чистих почуттів («погляд, ніби пролісок несмілий», «ніби спогад нерозумно-милий»). Мабуть, треба пройти довгий шлях мук нерозуміння, щоб поцінувати те, що є, відкрити для себе «солодкий світ». Епіграф до вірша, лексика старослов’янського походження (благословляє, прозріли) вказують на вплив біблійних джерел.

У теплі дні збирання винограду...

Рильський Максим

У теплі дні збирання винограду
Її він стрів. На мулах нешвидких
Вона верталась із ясного саду,
Ясна, як сад, і радісна, як сміх.

І він спитав: — Яку б найти принаду,
Щоб привернуть тебе до рук моїх?
Вона ж йому: — Світи щодня лампаду
Кіпріді добрій. — Підняла батіг,

Гукнула свіжо й весело на мулів,
І чутно уші правий з них прищулив,
І знявся пил, немов рожевий дим.

І він потягся, як дитина, радо
І мовив: — Добре бути молодим
У теплі дні збирання винограду.
1922

Рід літератури: інтимно-філософська лірика.

Жанр: сонет.

Мотиви: відтворення краси почуттів людини, її єднання з природою, стану закоханості у світ.

Художній напрям, стиль: неоромантизм.

Художні особливості: вічність і кохання, близькість до нас людей, які жили так давно, але відчували так само, передає вірш «У теплі дні збирання винограду». Душа Еллади мов прокинулась на мить, коли М. Рильський змалював зустріч грецьких юнака та дівчини, селян-виноградарів. Цей вірш — гімн коханню й молодості:

І він потягся, як дитина, радо
І мовив: — Добре бути молодим
У теплі дні збирання винограду.
 

Вірш розкриває перед читачем велику радість і повноту життя: першу зустріч з милою, зародження першого хмільного почуття. Весь світ навкруги надихає близькістю щастя. Поет прославляє почуття любові, якому надає античного колориту, естетично підносить його.

 

          Вірш «У ТЕПЛІ ДНІ ЗБИРАННЯ ВИНОГРАДУ...» — це гімн життю і молодості, що відо­бражає шукання юної душі, яка прагне щастя, радості й любові.

У теплі дні збирання винограду
Її він стрів. На мулах нешвидких
Вона верталась із ясного саду,
Ясна, як сад, і радісна, як сміх.

І він спитав: — Яку б найти принаду,
Щоб привернуть тебе до рук моїх?
Вона ж йому: — Світи щодня лампаду
Кіпріді добрій. — Підняла батіг,

Гукнула свіжо й весело на мулів,
І чутно уші правий з них прищулив,
І знявся пил, немов рожевий дим.

І він потягся, як дитина, радо
І мовив: — Добре бути молодим
У теплі дні збирання винограду.
1922

ПМ - 21 Українська література 4 жовтня 2022      2\12

Євген Плужник. Життя і творчість

Домашнє завдання

1. Опрацювати лекцію в конспект, створити інтелект - картку по творчості.


2. Вивчити одну поезію на вибір, записати відео та надіслати



ПМ - 21 Українська література 30 вересня 2022   2\10


Тема : Драматичний етюд О. Олеся " По дорозі в Казку"

(підсумкое заняття)

Презентація до матеріалу уроку

По дорозі в Казку Олександр Олесь текст для читання

Олександр Олесь — По дорозі в Казку (аудіокнига скорочено)

Завдання необхідно виконати до  1 жовтня  18:00 


Код доступу 7157760
 цей код,
відкривши посилання

join.naurok.ua

 




27 вересня 2022 Українська література    2\8

Тема :  Драматичний етюд О. Олеся " По дорозі в Казку"

Презентація (матеріал до уроку)

По дорозі в Казку Олександр Олесь текст для читання

Олександр Олесь — По дорозі в Казку (аудіокнига скорочено)

Домашнє завдання :

1. Прочитати драматичний етюд "По дорозі в казку". Вміти переказувати зміст.

2. Письмово в конспектах :

- тема твору

- ідея твору

- проблематика

3. Письмово відповісти на питання останнього слайду

Коментарі