МХ-22 Українська мова 14 грудня 2022
Контрольна робота
Орфографічна норма
І. Завдання з вибором однієї правильної відповіді (1 бал за правильну відповідь = 4).
1. У якому варіанті в УСІХ словах відбувається подвоєння внаслідок збігу приголосних?
А тонна, піддати, роззброїти, оббити;
Б бездоріжжя, панна, стаття, суддя;
В зрання, ніччю, століття, розкішшю;
Г молоддю, ванна, юннат, туманність.
2. У якому варіанті немає помилок при написанні слів?
А все-таки, з краю, військовостратегічний, сіро-зелений;
Б мало-помалу, радіокомітет, читець-декламатор;
В чорно-білий, складносурядний, психологопедагогічний;
Г високо-кваліфікований, Вернигора, гіпер-звук.
3. У якому варіанті ВСІ слова пишуться без апострофа?
А св…ято, міжгір..я, бур..ян, цв..ях;
Б підв..язати, роз..ятрити, верб..я, арф..яр;
В дзв..якнути, р..яст, духм..яний, б..язь;
Г присв..ячую, м..якість, пам..яттю, розіб..ю.
4. У якому варіанті допущені помилки у правописі префіксів?
А зхилити, роскроїти, препоганий, безцінний;
Б прибулий, розшити, схвилювати, премилий;
В пристаркуватий, сформований, безшумний, спровокувати.
Г безпричинний, скопійований, преславний, привезти.
ІІ. Завдання з вибором двох правильних відповідей (о,5 балів за правильну відповідь = 4).
5. У яких варіантах в усіх складних власних назвах з великої букви пишеться ВСІ слова?
А (к)римський (п)івострів, (с)офійський (с)обор, (д)ень (н)езалежності;
Б (с)вята (т)рійця, (д)ень (с)оборності (у)країни, (і)ван (б)огослов;
В (н)нобелівська (п)ремія, (є)вропейська (п)лоща, (г)олосіївський парк;
Г (є)європейський (с)оюз, (л)іга (н)ацій, (в)селенський (п)аріарх;
Д (ф)ранківські (с)онети, (з)асдужений (а)ртист, (д)амоклів (м)еч;
Е (ч)ернеча (г)ора, (м)арійчин (в)інок, (о)лімпійські (і)гри.
6. Позначте варіанти, у яких УСІ іншомовні слова написано правильно.
А Атлантіда, іраціональний, іміграція, фейєрія;
Б вілла, лібрето, ін’єкція, Алжир.
В журі, харакири, колібрі, бар’єр;
Г діаграма, триумф, Емма, барєр;
Д конвеєр, гравюра, Ніцца, Флорида;
Е ательє, іраціональний, павільйон, десерт.
7. У яких варіантах усі слова з НЕ пишуться окремо?
А не/доконаний вид, не/обережний, не/покоїти;
Б дорога не/далека, не/сказавши, не/зроблю;
В не/долік, не/замкнені двері, не/щодавно;
Г не/до/речі, не/три, не/чуваний досі, ніким не/підтверджений факт;
Д не/бачена краса, не/виконана досі робота, не/бажано;
Е ще не/завершена справа, не/зірвані плоди, не/гайно.
8. У яких варіантах допущені помилки у ВСІХ словах при вживанні м’якого знака?
А стрілець, мальва, жаль, дончин;
Б гребіньчик, матіньці, брунці, шинйон;
В квітонька, зозулька, матінка, паньщина;
Г тоньший, уманьський, людскість, дивишься;
Д різбяр, їдальня, сподіваються, дзьоб;
Е сопілці, рибальці, дивишся, пісня.
9. Робота з текстом. Скільки орфографічних помилок допущено в тексті? Випишіть слова, вирази з помилками відповідно орфографічних норм (1 бал за правильну відповідь).
Поширенний в нашому краї і оспіванний у народі барвінок здавна. Значне місце як символ займав він в віруванях давніх словян, насамперед у Києвській русі. З тих пір вічно-зелений чагарничок назавжди ввійшов у побут, звичаї та обряди нашого народу.
А 12; Б 11; В 10; Г 9.
10 – 12. Напишіть невеликий твір-роздум на тему «За яку працю треба більше поважати людину – за фізичну чи інтелектуальну?». Орфограми підкресліть (3 бали за правильну відповідь).
МХ-22 Українська мова 7 грудня 2022 2/32
"Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом"
МХ - 22 Українська мова 2 грудня 2022 2\30
"Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом"
МХ - 22 Українська мова 30 листопада 2022 2\28
Тема:
Орфограма. Орфографічна помилка. Ненаголошені е, и в корені слова. Орфографічний словник. Принципи української орфографії. Домашнє завдання: 1. Опрацювати лекцію в конспект. Визначення вивчити, знати принципи української орфографії. 2. Слова з наголосом ст. 89 виписати, вивчити. 3. впр. 7 ст.89 письмово в конспекті. kisskac2107@gmail.com Розділ науки про мову, який вивчає правила передачі усного мовлення на письмі, називається орфографією. Написання, яке здійснюється на основі правил орфографії, називається орфограмою. Орфограмою може бути окрема літера, що пишеться за певним правилом (земля, зимовий), буква в значущій частині слова (розклад, маленький). Це буквені орфограми.
Перед вами уривок з учнівського твору. Знайдіть помилки, виправте їх. Які орфограми не засвоїв учень?: Написання букв на позначення ненаголошених [е], [и] в корені слова можна перевірити наголосом. Наприклад: великий, бо ве́лич; липневий, бо ли́пень. Якщо написання е - и в корені слова не можна перевірити наголосом, то користуємося такими правилами:
Зверніть увагу! Написання е, и не завжди можна пояснити правилом. Наприклад: кишеня, минулий, пиріг, левада, пшениця, герой, плекати, чекати, легенда, чернетка, чепурний, колектив, мелодія. Правопис таких слів треба запам’ятати. |
МХ-22 Українська мова 23 листопада 2022 2/26
Тема: Нормативний наголос. Варіантне наголошування слів в українській мові
- останній склад дієслів із закінченнями -емо, -имо, -ете -ите: несемо,веземо, живемо, ідемо, беремо; несете, везете, живете, ідете; але: підемо, підете /але підУ/; будемо, будете.
- закінчення -у: вожу, ношу, в’яжу, чешу, верчу, колишу, але коли з’являється в цих дієсловах префікс, наголос переміщується — повожу, поношу, пов’яжу, почешу, поверчу, поколишу;
- суфікс безпрефіксальних дієслів: стояти, мовчати, сидіти, лежати;
- корінь префіксальних: постояти,відстояти, настояти, помовчати, посидіти, полежати.
- закінчення -а в дієслівних формах жіночого або середнього роду минулого часу: везла (-о), взяла (-о), несла (-о), жила (-о), налила (-о), підійняла (-о).
- суфікс інфінітива з кореневим Е: везти, нести, плести, мести, брести;
- корінь інфінітива з кореневим А: класти, впасти, вкрасти і под.
- початок слова у префіксальних дієсловах: знайде, піде, зійде, прийде і под.
Словник складних випадків наголошування слів і їх форм можна завантажити ТУТ
МХ - 22 Українська мова 16 листопада 2022 2\24
Основні правила
вимови голосних звуків.Основні
правила вимови приголосних звуків.
Нормативний наголос.
МХ - 22 Українська мова 9 листопада 2022 2\24
Орфоепічна помилка.
Поняття милозвучності. Чергуванняу//в, і//й як засіб милозвучності. |
МХ - 22 Українська мова 2 листопада 2022 2\22
Текст як одиницяспілкування
Домашнє завдання
- зв'язність (розташування речень у певній послідовності, що відображає логіку розвитку думки від тези до висновку; кожне наступне речення доповнює й продовжує попереднє);
- комунікативність (текст створюють з метою інформувати);
- членованість (текст членується на речення, абзаци, параграфи, розділи, частини тощо);
- інформативність (текст містить у собі якусь інформацію).
У вступі формулюється теза — думка, яку треба довести.
- аргументи до документів — факти, отримані шляхом спостереження, досвіду, цифровий чи статистичний матеріал, документи, доведені положення тощо. Вони націлені на те, щоб довести, тобто установити істинність тези;
- аргументи до людини — посилання на висловлення, думки авторитетних людей: учених, письменників, суспільних діячів, фахівців; привертання уваги до переваг і недоліків, смаків опонента. Вони мають на меті переконати — зробити слухачів однодумцями, посилити впевненість, що істинність тези доведена.
Основа переконливості мовлення — доказовість, але важливу роль відіграє риторична майстерність: пафос, манери, голос, упевненість у неспростовності суджень.
МХ - 22 Українська мова 26 жовтня 2022 2\20
Аудиторія (слухач, слухачі). Видислухання. Ціліслухання. Моделювання аудиторії. Домашнє завдання 1. Опрацювати лекцію, виписати основні поняття. 2. Параграф 17-18 ст 56. Вивчити правила. 3. Виконати вправу 7 ст 62( 1 завдання) Українська мова підручник |
МХ - 22 Українська мова 19 жовтня 2022 2\18
Особистість мовця (чарівність, артистизм, упевненість у собі, щирість, обізнаність, об’єктивність, доброзичливість).
МХ - 22 Українська мова 13 жовтня 2022 2\16
Риторика як мистецтво, наука й навчальна дисципліна. Роль риторики в сучасному світі
Домашнє завдання
МХ - 22 Українська мова 12 жовтня 2022 2\14
Контрольна робота.
Вступ. Поняття норми в сучасній українській мові. Лексична норма
Класифікація типів мовних норм за мовними рівнями
- 1. Норми вимови (орфоепічні) регулюють вимову звуків і звукосполучень. Наприклад, такими нормами є тверда вимова шиплячих [час], губних, вживання фрикативного г [голос] та проривного ґ [ґрунт], у дієсловах – ться – цця, напр., дивиться – цця. В рос. мові иітої – что? і т. і.
- 2. Норми наголошування (акцентуаційні) регулюють вибір варіантів розташування і переміщення наголошеного складу серед ненаголошених (напр., можна байдуже-байдуже; не можна довільно замок і замок – це різні слова-омографи; треба феномен, текстовий, фаховий, одинадцять).
- 3. Норми словотворення регулюють вибір морфем при словотворенні, їх розташування і сполучення у складі нового слова (напр., можна спостерігач – не можна спостерігальник, спостережувач).
- 4. Норми морфологічні регулюють вибір варіантів морфем при словозміні і варіантів її поєднання з іншими словами, наприклад, вибір правильного закінчення (можна грошей, не можна ношей (треба нош), можна – у мові фольклору та художньому стилі літературної мови – зелен, дрібен, не можна молод, стар).
- 5. Норми синтаксичні регулюють вибір варіантів побудови словосполучень і речень (напр., не можна "Іхтіандр врятував дівчину від акули, з якою потім познайомився", можна "Іхтіандр врятував від акули дівчину, з якою потім познайомився").
Норми словотворення, морфологічні і синтаксичні іноді об'єднують в одну групу – граматичні норми.
- 6. Норми лексичні регулюють вживання слів у властивому їм значенні, закономірності лексичної сполучуваності (напр., нормативним є словосполучення грудна клітка, а не грудна клітина).
- 7. Норми стилістичні регулюють вибір мовних засобів відповідно до їх стилістичного забарвлення й умов спілкування (наприклад, слова серце, серденько; очі, оченята, баньки, балухи вживаються у розмовному стилі, а в науковому – тільки серце, очі).
- 8. Норми орфографічні регулюють написання слів (це різні види орфограм).
- 9. Норми пунктуаційні регулюють вживання розділових знаків, з допомогою яких позначають інтонаційне членування тексту.
Контрольна робота № 1
Вступ. Поняття норми в сучасній українській мові. Лексична норма
Тестові завдання
Варіант 1
І. Початковий рівень. Завдання з однією правильною відповіддю (3 бали).
1. Розділ мовознавчої науки, що вивчає лексичний склад мови – це
А етимологія; Б лексикологія;
В лексикографія; Г морфологія.
2. Словники виконують такі функції:.
А естетична, виховну.;
Б мислетворчу, естетичну;;
В інформативну, нормативну;;
Г комунікативну, номінативну;.
3. Позначте рядок, у якому лексичне значення слова тлумачиться неправильно.
А покажчик – дане, що свідчить про кількість чого-, кого-небудь; характеристика властивостей вибору;
Б уявлення – знання, розуміння чогось, що ґрунтується на досвіді;
В зумовлювати – ставати причиною чогось, створювати умови для виконання чогось;
Г пар – рілля, залишена на одне літо без посіву з метою поліпшення якості землі.
ІІ. Середній рівень. Завдання з двома правильними відповідями (3 бали).
4. У яких варіантах усі слова запозичені з англійської мови?
А клоун, бал, метал;
Б волейбол,футбол, спіч;.
В джаз, джемпер, трейлер;
Г ін’єкція, стиль, курйоз;
Д малярія, рулон, шприц.
5. Котрі словосполучення з паронімами неправильні?
А відпустка ліків, тривалий відпуск;
Б трагічний випадок, трагедійний актор;
В ювілейний адрес, поштова адреса;
Г нафтопромислова кампанія, посівна компанія;
Д діловита людина, ділова зустріч.
6. Позначте речення, у яких вжиті слова-антоніми.
А Решта байдаків розсипалась без ладу, пливуть — котрий попереду, а котрий десь позаду (М.Пригара).
Б Ледве зійшло сонце, козаки сипнули на берег (М.Пригара).
В Тридцять весел зліта вгору одним помахом, падає, не хлюпнувши (М.Пригара).
Г Закони та правила на Січі були суворими та інколи жорстокими.
Д Байдак сидить у воді глибоко: сім десятків козаків у кожному й вантажу багато (М.Пригара).
ІІІ. Достатній рівень (3 бали)
7. Пояснити лексичне значення слів винний і винний, До якої групи вони відносяться ? З кожним із них скласти речення.
8. Установіть відповідність між фразеологічними синонімічними парами
1 твердий горішок
А джмелі в голові гудуть;
2 смаленого вовка бачити
Б міцно стояти;
3 клепки вискакують
В пасти задніх;
4 собак ганяти
Г собаку з’їсти;
Д дурних у решето ловити.
ІV. Високий рівень (3 бали)
9. Складіть і запишіть невелику розповідь (8-10 речень) на тему «Історичні пам’ятки нашого народу», використавши в тексті синоніми, антоніми, застарілу лексику..
МХ - 22 Українська мова 5 жовтня 2022 2\12
Основні
групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія
2. Скласти невеличкий письмовий гумористичний твір, використовуючи фразеологізми-синоніми: підбивати клинці, пускати бісики, стріляти очима, смалити халявки.
3. Письмово «Мої мрії»( в презентації)
Матеріал до уроку - презентація
МХ - 22 Українська мова 28 вересня 2022
Коментарі
Дописати коментар