М-18 Українська мова 29квітня 2020р.

Українська мова. М-18. 29 квітня 2020р.



П\П
ТЕМА УРОКУ
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
ТЕРМІН ВИКОНАННЯ
ПРИМІТКИ
1.

Оцінювальн
іжанри (похвала, осуд, рецензія, характеристика).


 Українська мова Авраменко 11 кл.
Опрацювати параграф 57-58
ст. 197-200. 
Визначення записати в зошиті(ст.197-198;)

Письмово виконати: вправа 5 ст. 200(2); 

Виконані вправи надіслати на електрону пошту kisskac2107@gmail.com
.Завдання виконується в окремому зошиті(під час карантину ведеться окремий зошит). 


29.04-04.05

1. 11-klas-ukrajinska-mova-avramenko-2019 (посилання на підру


Виконані вправи надіслати на електрону пошту kisskac2107@gmail.com


Мета виступу оцінювального жанру — виявлення й підкреслення пози-
тивних або негативних рис вдачі, вчинків, поведінки, діяльності кількох (бага-
тьох) людей або окремої особи.

Похвальна промова містить позитивну оцінку певної особи (людей, колек-

тиву), відзначає найкращі риси її (їх) вдачі, здібності, внесок у загальну справу.
Об’єктивна і щира похвала, викликаючи в її адресата потребу в са-
мовдосконаленні, є могутнім моральним заохоченням. Коли ж заслуги

й позитивні якості промовцем перебільшено, у людини виникає прагнен-
ня дійсно стати такою, якою її представлено у виступі.

До похвальних відносять промови, змістом яких є:
• відзначення особливих досягнень окремої людини чи колективу;
• вшанування ювіляра;
• відзначення ювілею подружнього життя;

• висловлення вдячності педагогові колишніми однокласниками на зу-
стрічі випускників школи і т. ін.

Похвальні промови не вимагають звичайної для інших галузей рито-
рики твердої схеми будови тексту (вступу, основної частини, висновків).

Основну увагу промовець приділяє прикладам із життя (біографії) і тру-
дового шляху адресата або досягненням колективу, доцільно використовує

фольклор (прислів’я, анекдоти). Стиль може коливатися від урочисто-ве-
личального в офіційній обстановці до дещо «зниженого» (під час домаш-
нього застілля). Особливу увагу слід звертати на тактовність і делікат-

ність висловів, щоб ненароком не образити гідність когось із присутніх

Якщо похвальні промови викликають у слухачів позитивні емоції — вдяч-
ність, радість, захоплення,— то промови викривальні сповнюють людей нега-
тивними почуттями: осудом, гнівом, зневагою.

Із цієї причини до публічного осуду слід ставитися з великою обережністю.
Промовець має ретельно перевірити правдивість інформації, покладеної в основу

змісту виступу, переконатися в достовірності звинувачень, що їх він має опри-
люднити. Необхідно пам’ятати такі правила: осуджувати слід не особу, а її вчинки;


хвалити треба привселюдно, на помилки ж указувати краще віч-на-віч.

Характеристика — композиційний засіб в ораторському тексті, що полягає

в розкритті істотних властивостей, позитивних і негативних ознак явища, пред-
мета чи людини.

Людину промовці характеризують найчастіше. Розрізняють такі види харак-
теристики:

зовнішню: портрет особи, опис приміщення, де вона живе й працює
тощо: Сивий, як голуб, увесь білий-білий, чистий, аж світиться,— таким він

і досі стоїть перед очима. Це — Олександр Довженко (З виступу П. Загре-
бельного);

внутрішню: риси вдачі людини, аналіз її вчинків і т. ін.: Мислячий, вічно не-
спокійний, Довженко жив інтенсивним, напруженим духовним життям (З ви-
ступу О. Гончара).

Така характеристика буває статична (одномоментна, подібна до словесної

фотографії) або динамічна (показує думки, переживання, розмови, вчинки лю-

дини в розвитку).





Коментарі